Menu
- Aktualności
- Mój startup Nowy odcinek
- Blogi ekspertów
- Projektowanie WWW
- Planowanie
- Hosting i domeny
- Organizacja i nawigacja
- Webdesign i grafika
- Warsztat - programy
- Tutoriale Photoshop
- Programowanie i tworzenie
- XHTML, HTML i CSS
- JavaScript, DOM i AJAX
- jQuery
- PHP i SQL
- Flash i ActionScript
- Dostępność i WAI
- Promowanie stron
- Pozycjonowanie
- Reklama i marketing
- Monitoring i statystyki
- Publicystyka
- Artykuły ogólne
- Społeczności
- Praca i zarabianie
- Wywiady
- Standardy sieciowe
- Zasoby
- Kursy
- Recenzje książek
- Linki
Dla webmastera
TVP.pl - branża za, a nawet przeciw (aktualizacja)
Dawid Kulbaka, 24-10-2008 | Źródło: Opracowanie własne
O nowej witrynie publicznej telewizji pisaliśmy w artykule Premiera nowego portalu TVP. A oto opinie naszych stałych ekspertów rynku internetowego. Mamy trzy głosy za, jeden przeciw i jeden wstrzymujący się od oceny.
Piotr Wrzosiński, autor bloga wnet
Nową stronę TVP można skwitować "Użytkownicy tańczą na Dodzie".
Największą inspiracją dla Telewizji Polskiej były chyba "blogoidy" Agory, ze szczególnym uwzględnieniem serwisów Plotek.pl i Lula.pl.
Nowy portal TVP odbiega od standardów prezentowanych przez witryny innych telewizji publicznych. Różnicą jest zarówno dobór jak i prezentacja treści. TVP zupełnie zapomina o odbiorcy "misyjnym" spychając go do małego boksu z nagłówkami informacji z TVP Info, o ile za misję informacyjna nie uznamy programu Jana Pospieszalskiego.
Tymczasem telewizje takie jak Deutsche Welle, BBC czy PBS koncentrują się na treściach informacyjnych. TF1, TVE czy komercyjna acz ambitna NBC kładą na swoich witrynach pewnien nacisk na treści rozrywkowe, jednak warstwa informacyjna pozostaje ważniejszym elementem na ich witrynach.
Strona telewizji jest też niezbyt użyteczna dla telewidzów. TVP schowała pod linkiem dostęp do informacji o tym, jaki program jest emitowany w jej kanałach telewizyjnych, prezentuje jedynie wybrane przez redakcje treści wideo.
Jedynym elementem, który zasługuje na uwagę jest lista najczęściej oglądanych programów w wersji online - niestety nie jest to oś serwisu, a jedynie dodatek. TVP wydaje się nie interesować zdaniem swoich użytkowników.
W rezultacie TVP ma witrynę uboższą w informacje niż inne telewizje i mniej interaktywną niż serwisy wideo takie jak Hulu, Dailymotion czy YouTube. Nowy serwis jest też znacznie słabszy od nowej witryny TVN i Polsatu, które są bardziej przejrzyste, choć niestety równie ubogie w treść.
Jakub Andrzejewski, Janmedia Interactive
Pierwsze wrażenie - bardzo pozytywne.
Wchodząc na główną stronę wzrok przyciągają twarze aktorów, co z jednej strony jest naturalne, z drugiej - przeszkadza w "rozpoznaniu" co ciekawego można znaleźć w nowym serwisie.
Rozpraszające jest również ciągłe odtwarzanie urywków w sekcji "wkrótce na antenie" - podczas skanowania zawartości strony głównej wzrok co jakiś czas zostaje odciągnięty albo przez zmieniającą się scenę urywków albo przez zmianę zajawek.
Elementy autopromocyjne przyciągają uwagę - zadanie wykonano bezbłędnie. Podświetlanie elementu "szukaj" w pierwszej chwili trochę dziwi, sugerując możliwość kliknięcia na całość, podczas gdy jedynie obszar dookoła szukaj jest aktywny - drobny szczegół.
Cały portal jest czytelny a dotarcie do wybranych informacji łatwe. Program telewizyjny widoczny jak na dłoni, czytelnie przedstawiony - szkoda, że nie widać, jaki program jest obecnie nadawany. Zastanawia też zielona kropka.
Filtrowanie programu jest świetne - może warto by bardziej wyeksponować ten element, gdyż link ginie pomiędzy linią czasu (dni) a nagłówkami programów.
Podsumowując, nowy projekt wydaje się dobry, o niebo lepszy niż poprzedni.
Jarek "bratn" Nowakowski, grafik
W porównaniu z poprzednią wersją, ta wygląda na przemyślaną i dobrze zaprojektowaną pod względem użyteczności.
Wszystko jest czytelne dzięki czemu ułatwia dotarcie do interesujących nas informacji. Podoba mi się kontrastowy dobór kolorów, prosta forma graficzna bez zbędnego przeładowania gradientami. Nowa funkcja "wkrótce na antenie" zwraca na siebie uwagę, i wywołuje jak najbardziej pozytywne odczucia.
Ogólny odbiór nowej wersji strony jest jak najbardziej pozytywny.
Wojciech Chojnacki, Symetria
Witryna pozwala mieć nadzieję, że nadawca w końcu chce stworzyć serwis nie tylko dla siebie, ale i dla użytkowników.
Serwis to przynajmniej kilka długich kroków do przodu jeśli chodzi o użyteczność i całe user experience, choć wśród nich zdarzyły się potknięcia. Na szczęście wydaje się, że są to problemy do wyeliminowania do momentu premiery.
Cieszy na pewno przemyślane podejście do wypełniania zadań użytkownika, niezależnie od tego czy swobodnie zapoznaje się z ofertą TVP czy szuka konkretnej audycji.
W pierwszym przypadku budowa strony głównej umożliwia czytelne i zhierarchizowane przedstawienie propozycji. Dzięki temu nie przytłaczają, a raczej wciągają one do wewnątrz serwisu. Dla użytkowników "szukających" dostępne jest natomiast wreszcie dobrze widoczne pole wyszukiwania. Obecnie stosowana wersja była podręcznikowym wręcz przykładem tryumfu formy nad funkcją - intrygująca być może forma została zastosowana przy zlekceważeniu użyteczności.
Test eye tracking strony TVP.pl, która jest jeszcze online
Krótki test eye tracking przeprowadzony w 2007 roku przez Symetrię pokazał, że na poprzedniej wersji strony użytkownicy często patrzyli na pole nie rozumiejąc jego przeznaczenia (wyniki eye tracking i komentarz).
Nowy projekt powinien rozwiązać ten problem. Bardziej przemyślana jest też strona wyników wyszukiwania, grupująca je według typów.
Nareszcie przebudowana została architektura serwisu - materiały są dużo mocniej skupione wokół audycji i wizualnie pogrupowane w zakładki, a nie rozproszone po witrynie. Nie ma już absurdalnych sytuacji z obecnego serwisu, gdy użytkownik na stronie opisującej flagowy serial TVP nie był w stanie stwierdzić jaka jest jego godzina emisji ani czy odcinki dostępne są do obejrzenia online. Miniserwisy poszczególnych audycji wymagają jeszcze dopracowania, jednak są na pewno dobrym i dawno oczekiwanym pomysłem.
Irytują przede wszystkim drobne sprawy, jak nie do końca czytelne oznaczanie aktywnej zakładki spotlightu strony głównej, nieklikalne nagłówki wyników wyszukiwania. Nie uniknięto też sporego moim zdaniem problemu poprzednich wersji serwisu - przy audycjach cyklicznych dowiadujemy się, kiedy nastąpi najbliższa emisja, ale już nie w jakie dni program jest pokazywany. Co więcej, data emisji opisana jest liczbowo, a nie dniem tygodnia. Przez to żeby zaplanować swój czas przed telewizorem często trzeba dodatkowo, a całkiem niepotrzebnie, spojrzeć w kalendarz. Użycie serwisu do sprawdzania tego typu informacji wydaje się ważnym przypadkiem użycia - na pewno warto, by twórcy jeszcze raz na niego spojrzeli.
Niemądrze oceniać dzieło przed jego ukończeniem, w tym przypadku można jednak śmiało powiedzieć, że już obecnie serwis lepiej wspiera działania użytkowników, niż poprzednie odsłony. Kilka elementów nie działa jeszcze tak jak powinno - ale w końcu od czego jest stadium beta.
Magdalena Bicka, K2
- Uważamy, że nie powinniśmy zabierać głosu w kwestii oceny nowego serwisu Telewizji Polskiej.
Komitywa (spółka znajdująca się w Grupie K2 Internet S.A.) zajmowała się projektowaniem architektury, badaniami na prototypie, jak również badaniami eyetracking, a więc całym procesem powstawania architektury nowego serwisu www.tvp.pl. Agencja K2 przygotowywała również wstępne propozycje graficzne.
Ostateczna forma graficzna nie jest naszego autorstwa ale również w tej kwestii uważamy, że powinniśmy wstrzymać się od głosu.
- Śledzik
Komentarze:
- prawda o TVP
Dodał: Gość data: 2009-10-30Brawo pisowska TVP:tak jak Wasz mocodawca PIS sami sobie podnosicie oglądalnosc;żenada.Ponadto sondaż aby Pan Premier miał być konfrontowany z takim indywiduum pisowskim,jest prymitywnym naciąganiem.Życzę dobrego samopoczucia?.
Dodaj komentarz:
Najnowsze wiadomości
- Programista (nadal) pilnie poszukiwany
- Już jest nowy Firefox i pierwsze komercyjne gry sieciowe
- Aplikacja SkyCash zyskuje na popularności
- Sprawdzony hosting i domena .eu
- Stwórz aplikację w 24h i poleć do Doliny Krzemowej
- Polacy wciąż łatwym celem dla cyberprzestępców
- Inspirujący Netcamp o e-biznesie
- Nowości Heliona: książki o e-biznesie i nie tylko