Mój startup: e-posredniak.pl

Jacek Pluta, 27-10-2011 | Źródło: Własne

Najnowszy odcinek cyklu Mój Startup to serwis e-posredniak.pl. O pomyśle i rozwoju swojej witryny opowiada Jacek Andrzejewski.

Z tej strony Jacej Andrzejewski, zapraszam wszystkich do przeczytania lektury o moim najnowszym projekcie e-pośredniak.pl.
 

 

Serwis e-pośredniak.pl powstał przez przypadek, jako sposób za zagospodarowanie wolnego czasu. Z czasem przerodził się w zaawansowany portal ogłoszeniowo-społecznościowy, w którym przedsiębiorcy mogą za darmo zamieszczać oferty pracy i zarządzać procesem rekrutacji, a osoby bezrobotne w łatwy i wygodny sposób przeglądać ogłoszenia oraz wysyłać swoje aplikacje w odpowiedzi na ofertę.

Idea

Na początku nie było żadnej idei. Z uwagi na to, że jesteśmy lokalną agencją reklamową, na co dzień zajmujemy się przygotowaniem składem tekstu, przygotowaniem do druku oraz niekiedy reklamą zewnętrzną i projektowaniem stron www. Postanowiliśmy, że mamy niekiedy trochę wolnego czasu, to aby go nie marnować, stworzymy stronę www, która będzie dla nas żywą reklamą i fajnym dodatkiem do portfolio. Stanęło na tym, że zrobimy lokalny portal ogłoszeniowy z ofertami pracy. 
 
Skoro decyzja zapadła, to zabraliśmy się do pracy. Zrobiliśmy pierwszą wersję strony, grafikę, zakodowaliśmy całość w css i wrzuciliśmy do sieci. Aby zapewnić sobie aktualne ogłoszenia nawiązaliśmy kontakt z kilkoma agencjami pracy, które zaczęły dodawać swoje oferty.
 
Być może poprzestalibyśmy na tym, gdyby nie to, że użytkownicy sami zaczęli nas pytać o to, kiedy wprowadzimy kolejne funkcje. I właśnie wtedy narodził się pomysł na stworzenie e-pośredniaka. O ile na początku traktowany był jako projekt poboczny, sposób na konstruktywne zagospodarowanie wolnego czasu, to teraz staramy się poświęcać mu każdą wolną chwilę.

Zarys projektu

E-pośredniak jest połączeniem portalu ogłoszeniowego z ofertami pracy w Polsce i za granicą, systemu do zarządzania procesem rekrutacji oraz portalu społecznościowego. Naszym znakiem firmowym jest to, że udostępniamy możliwość dodawania ofert pracy oraz zaawansowane narzędzia zupełnie za darmo, gdyż cały portal utrzymuje się z wpływów z reklam.
 
W portalu funkcjonują dwa rodzaje użytkowników – osoby prywatne oraz firmy/instytucje. Osoby prywatne mogą w swoim profilu utworzyć CV online (podobne do tego z goldenline), wgrać z dysku kilka wersji CV w pdf oraz aplikować na oferty pracy bezpośrednio w portalu. 
 
Firmy i instytucje mogą natomiast stworzyć w swoim profilu wizytówkę firmy z opisem działalności i ofertą handlową. Jednakże najważniejszymi funkcjami kont firmowych są: możliwość dodawania ofert pracy oraz system zarządzania napływającymi aplikacjami w odpowiedzi na daną ofertę. Przy dodawaniu ogłoszenia możemy określić czy aplikacje będą wpływały na skrzynkę mailową, czy też będziemy je przeglądać w specjalnej zakładce w panelu użytkownika (do każdego ogłoszenia jest oddzielna zakładka/podstrona).
Powoli wprowadzamy także funkcje społecznościowe. Wszyscy użytkownicy mogą się wzajemnie zapraszać do znajomych, wysyłać do siebie wiadomości tekstowe oraz dyskutować na forach tematycznych.
 
Niektórzy mogą nam zarzucić, że jesteśmy kopią i zarazem Goldenline i Pracuj.pl, ale dla nas jest to raczej powód do zadowolenia. Nie widzimy nic złego w tym, żeby wzorować się na większych od siebie i wzbogacać to o własne rozwiązania. Nie wynajdujemy od nowa koła, tylko chcemy na podstawie cudzych doświadczeń stworzyć nowy i lepszy produkt oraz usługę.
 
Warto wspomnieć, że od konkurencji odróżnia nas przede wszystkim to, że wszystkie funkcje portalu są dostępne za darmo. Nie pobieramy żadnych opłat za korzystanie z portalu, natomiast nasza konkurencja każe sobie płacić za zamieszczanie ogłoszeń lub korzystanie z systemu zarządzania procesem rekrutacji. Na razie projekt jest finansowany ze środków własnych, a w przyszłości będzie finansowany tylko i wyłącznie ze środków pochodzących z reklam w portalu. 

Wykorzystywane technologie

Portal funkcjonuje na bazie CMS Joomla. Oczywiście jest wzbogacony o kilka napisanych przez nas wtyczek, bez których nie mógłby funkcjonować w obecnej postaci. Wybór Joomli do obsługi takiego portali może niektórych dziwić, ale wynika on z tego, że na początku był to tylko serwis ogłoszeniowy. Z czasem dodawaliśmy kolejne funkcje i całość rozrosła się do obecnego poziomu. W chwili obecnej nie widzimy już sensu zmiany systemu na inny. 
 
Być może kiedyś napiszemy całość jeszcze raz, zupełnie od zera, ale do tego jeszcze daleka droga. Wolimy skupić się na dodawaniu nowych narzędzi usprawniających korzystanie z portalu.

Reklama i statystyki

Jeśli chodzi o reklamę, to koncentrujemy się głównie na środowisku ludzi związanych z pośrednictwem pracy i HR. Zamieszczamy w portalach branżowych reklamy skierowane do tej grupy osób oraz wysyłamy maile do agencji z ofertami współpracy.
 
Użytkowników prywatnych, przeglądających oferty pozyskujemy głównie z agregatów ofert, np. Trovit lub Jooble. Współpracujemy już z kilkoma i staramy się pozyskiwać kolejne. Dodatkowo odwiedzają nas osoby, które trafiły na stronę z wyszukiwarek.  
 
Nie ukrywam, że reklamę wśród użytkowników prywatnych potraktowaliśmy raczej po macoszemu i odbija się to na ilości odwiedzin. Jednakże wyciągnęliśmy wnioski z tej lekcji i przygotowujemy się do pierwszej kampanii wizerunkowej portalu w sieci.
 
Dlatego też, jeżeli ktoś myśli nad stworzeniem startupu, to powinien już od samego początku planować działania marketingowe. Po starcie projektu i rozpoczęciu faktycznej działalności nie będzie już na to czasu.

Plany na przyszłość itp.

Jeśli chodzi o plany na przyszłość, to są one związane z wprowadzaniem nowych funkcji w portalu. Mamy już działający system powiadomień o nowych ofertach pracy, z którego korzystają użytkownicy prywatni. W związku z tym naturalną koleją rzeczy jest to, że rozpoczęliśmy wdrażanie systemu powiadomień o zbliżającym się zakończeniu emisji ogłoszenia oraz systemu ułatwiającego zarządzanie ogłoszeniami (w tym edycją, przedłużaniem i usuwaniem ogłoszeń). 
 
Element społecznościowy też będzie rozwijany. Planujemy wprowadzić możliwość łączenia się użytkowników w grupy związane z zainteresowaniami, wykonywaną pracą, miejscem zamieszkania itp.
Przede wszystkim chcemy się jednak rozwijać w kierunku pozyskiwania nowych użytkowników, zarówno prywatnych jak i firmowych/instytucjonalnych oraz na pozyskiwaniu reklamodawców. Bez wpływów z reklam utrzymanie serwisu będzie dużym wyzwaniem. Dlatego też zapraszamy wszystkich do rejestrowania się w portalu oraz do dodawania ofert.

Chcesz opisać swój startup?

Zerknij na webinside.pl/startup, zapraszamy!

Ocena 2.73/5 (54.61%) (293 głosów)
  • Śledzik
TAGI: mojstartup   startupy  

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.