Połowa dofinansowanych witryn z POIG 8.1 nie działa

Dawid Kulbaka, 11-02-2010 | Źródło: TwojaEuropa.pl

W 2008 roku polskie firmy obiecywały, że dzięki działaniu POIG 8.1 unijne euro odmienią polski internet. Niestety wsparcie gospodarki elektronicznej może zakończyć się spektakularną klapą bo blisko połowy serwisów i e-usług w internecie wciąż nie ma.

Poniższy tekst powstał dzięki uprzejmości Łukasza z portalu TwojaEuropa.pl.
 
W redakcji portalu TwojaEuropa.pl, projektu realizowanego w ramach pierwszego naboru POIG 8.1 z 2008 roku, zbadaliśmy sprawę od strony praktycznej. Sprawdziliśmy, które ze wspartych dotacją projektów są już publicznie udostępnione, jaka jest ich widoczność w Internecie, a także czy zdobyły sobie już popularność wśród internautów (ruch na serwisie i linki).
 
Wyniki badania okazały się bardzo zaskakujące. Blisko połowa przeanalizowanych projektów nadal nie została uruchomiona, części nie mogliśmy nawet odnaleźć przez wyszukiwarkę Google.
 
Tymczasem warto przypomnieć, że we wrześniu 2008 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przeżyła pierwszy szturm przedsiębiorców. Pomimo, że o działaniu 8.1 PO IG nie było jeszcze głośno w mediach, zainteresowanie pozyskaniem dotacji na e-biznes było bardzo duże. Małe i średnie firmy złożyły aż 449 projektów z pomysłami na elektroniczne usługi na łączną kwotę dofinansowania 193.011.048,14 PLN. Kwota okazała się bardzo wysoka, zwłaszcza, że PARP przeznaczył do podziału tylko niecałe 127 mln PLN. Konkurencja i weryfikacja wniosków była więc bardzo ostra. 
 
Ostatecznie dotację pozyskało 226 projektów na łączną kwotę dofinansowania 93 956 790,21 PLN. Wydawać by się zatem mogło, że wsparcie otrzymały tylko perfekcyjnie przygotowane projekty, które powinny już podbijać internet. Właśnie teraz mija bowiem rok od faktycznego rozpoczęcia realizacji większości pomysłów na e-biznesy. Ale wielu z nich w sieci próżno szukać. Aby zdobyć klientów i osiągnąć zakładane wskaźniki serwisy powinny już zacząć działać, ponieważ maksymalny możliwy okres realizacji projektu wynosi dwa lata. Oznacza to, że dla tych, którzy kończą projekt w 2010 roku właśnie wybił ostatni dzwonek.
 

Pełne wyniki badania

 

Podczas badania poddaliśmy analizie 100 projektów z najwyższą kwotą dofinansowania przyznaną w pierwszym naborze działania 8.1. w 2008 roku. Kolejne 100 projektów o niższym dofinansowaniu sprawdziliśmy wyrywkowo dla porównania z pierwszą setką. Pierwszy nabór wybraliśmy ze względu na największy staż tych projektów i możliwość prezentacji pierwszych efektów ich działania. Projekty sprawdzaliśmy na podstawie ich deklarowanych nazw i adresów www podanych w liście umów o dofinansowanie ze strony PARP. Niestety wiele nazw projektów nie pozwalało na jednoznaczną identyfikację serwisu dlatego nie byliśmy w stanie odnaleźć w Internecie wszystkich realizowanych projektów. Projekty bez podanej unikalnej nazwy usługi/serwisu www w ogóle nie były przez nas sprawdzane.

 

Nie zagłębialiśmy się w ocenę wyglądu, funkcjonalności czy pomysłu, ponieważ są to kwestie subiektywne i tak na prawdę czas pokaże, które projekty odniosą sukces.

 

Raport powstał na podstawie danych z końca stycznia 2010 roku oraz listy umów o dofinansowanie opublikowanej przez PARP.

Kryteria oceny 

Jako obiektywne kryteria oceny serwisów przyjęliśmy:

 

1. Dostępność i widoczność. Czy po roku od  przyznania dotacji serwis działa i można go odnaleźć w wyszukiwarce Google.

 

2. Popularność. Ruch na serwisie wg Alexa Rank oraz popularność wśród innych stron wg Google PageRank.

Wnioski z raportu

Wyniki badania okazały się bardzo zaskakujące. Blisko połowa przeanalizowanych projektów nadal nie ujrzała światła dziennego, części nie mogliśmy nawet odnaleźć przez wyszukiwarkę Google. Co prawda wielkie rzeczy wymagają wiele pracy, jednak wiele ocenianych projektów opiewało na kwoty powyżej 500 000 PLN... przy takich funduszach można wynająć agencję interaktywną z wyższej półki lub zatrudnić sztab programistów, grafików i testerów. Po roku spodziewaliśmy się chociaż ogólnodostępnej wersji beta. Dla porównania portal TwojaEuropa.pl został udostępniony jako publiczna wersja beta w czerwcu 2009 roku, natomiast pierwsze działania promocyjne zaczęliśmy we wrześniu 2009 roku.

 

Na 75 ocenionych serwisów aż 35 jeszcze nie działało (47%)! Co charakterystyczne, nie działały głównie serwisy na największe kwoty dofinansowania - aż 14 serwisów spośród pierwszych 25 z najwyższą dotacją miało zaślepki graficzne lub brak strony (56%). Rozumiemy, że im więcej pieniędzy, tym większy projekt, więcej pracy i planowania, jednak jest to zastanawiające.

 

Oczywiście jeśli poświęcony czas zaowocuje lepszymi e-usługami, to nie może być to zarzut w stosunku do beneficjentów. Niestety maksymalny czas realizacji projektu to 2 lata - czyli serwisom, które jeszcze nie wystartowały, zostanie tylko około roku na osiągnięcie wskaźników rezultatu (zakładając, że termin rozpoczęcia realizacji był w pierwszym kwartale 2009 r.).

 

Należy również wskazać na serwisy za mniejsze kwoty dofinansowania, spośród których kilka już osiągnęło lepsze wyniki niż niektóre projekty z pierwszej trzydziestki (porównujemy tu tylko serwisy już w pełni działające). Jako beneficjenci możemy być w tej kwestii mało obiektywni, jednak ma to odzwierciedlenie w wielu opiniach ekspertów z branży, narzekających na nieefektywne wydawanie pieniędzy. Nie od dziś wiadomo, że im mniej środków ma się do dyspozycji tym ostrożniej się je rozdziela. W tej perspektywie bardzo rozsądnie brzmią proponowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zmiany w programie, przewidujące między innymi zwiększenie udziału środków własnych beneficjenta oraz zmniejszenie maksymalnej kwoty dofinansowania.

 

Smutnym faktem jest również niewielka ilość projektów z małych miejscowości czy wsi. Duże miasta, głównie wojewódzkie, są w przytłaczającej większości. W tym zakresie widzimy konieczność dalszych działań promocyjnych ze strony PARP i RIFów.

Szczegółowa ocena dotowanych projektów

Poniżej projekty w kolejności (żeby dodać pikanterii) od najwyższej kwoty dofinansowania. Szczegółowo opisaliśmy 5 projektów o największej dotacji, które można było jednoznacznie zidentyfikować w sieci. Pozostałe 20 projektów Twojaeuropa.pl. opisane jest na stronie Dodatkowo dla porównania z czołówką podajemy przykłady serwisów z mniejszym dofinansowaniem. Obok nazwy serwisu/usługi podana jest kwota dotacji, miasto realizacji projektu, nazwa projektu oraz nasz krótki komentarz. Raport powstał na podstawie danych ze stycznia 2010 roku.

 

Całe zestawienie projektów dostępne jest pod adresem: http://www.twojaeuropa.pl/raporty/raport_poig81_twojaeuropapl.xls.

 

1. www.supervisor.pl – 799 000,00 PLN – Gdynia - Supervisor GPS Web Monitoring Service  innowacyjna e-usługa w zakresie kontroli tras pojazdów i zarządzania flotą pojazdów.

 

Pierwszy projekt i już duża, działająca i innowacyjna usługa w ramach obecnej oferty firmy. Nie posiada osobnego serwisu www a system jest skierowany do wąskiego grona firm transportowych, więc ocena projektu po ilości ruchu na stronie nie jest zasadna (nd – nie dotyczy).

 

PR: nd, Alexa: nd

 

2. Source CRM-REPorting – 791 335,50 PLN – Warszawa - Wytworzenie, wprowadzenie na rynek polski i zagraniczny oraz opieka wdrożeniowa e-usługi Source CRM-REPorting.

Kolejna aplikacja, niestety tym razem w wyszukiwarce Google nie udało się nam odnaleźć ani strony projektu, ani strony firmy.

PR: bd, Alexa: bd

 

3. www.moj-biznes.com - 785 077,12 PLN - Wrocław - Platforma e-zarządzania Mój-Biznes.com wraz z zestawem e-usług.

 

Na stronie widać tylko zaślepkę graficzną - jest informacja czego będzie dotyczył serwis oraz ilustracja pokazująca wygląd serwisu, jednak bez większych konkretów.

 

PR: 0, Alexa: 14,8 mln

 

4. www.traininghub.com – 750 975,00 PLN – Warszawa - TRAININGBOT System Zarządzania Szkoleniami - @narzędzie dla firm szkoleniowych i menedżerów szkoleń w firmach i instytucjach

 

Kolejna aplikacja w przygotowaniu, na stronie firmowej jest informacja, że usługa zostanie udostępniona w sierpniu 2010 roku.

 

PR: 0, Alexa: bd

 

5. www.greengem.org - 745 033,50 PLN - Warszawa - Wspólna sprawa. GreenGem.org - charytatywność on-line.

 

Kolejna zaślepka graficzna bez podania konkretów dotyczących projektu, jest tylko kontakt i zaproszenie na grudzień (którego roku? 2009?).

 

PR: 0, Alexa: 22,3 mln 

Ocena 2.8/5 (55.93%) (270 głosów)
  • Śledzik
TAGI: dotacje   poig   startupy   ue  

Komentarze:


  • Dodał: Gość data: 2010-02-11
    PR nie jest żadnym wyznacznikiem popularności serwisu.

  • Dodał: Łukasz Matuszewski data: 2010-02-11
    Owszem, nie świadczy o ruchu jaki jest na stronie. Jest jednak wyznacznikiem ilości i jakości linków kierujących do strony. A to świadczy o popularności serwisu wśród innych serwisów (lub aktywności działań pozycjonujących). Dlatego wzięliśmy pod uwagę oba wskaźniki.

  • Dodał: Gość data: 2010-11-04
    cienkie te wasze badania bo na parpie sa inne dane

  • Dodał: Paweł data: 2011-02-10
    jak ktoś nie stworzył wcześniej portalu za swoje pieniądze to tym bardziej nie stworzy za cudze (i który będzie zarabiał...)


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.