-
NYTimes - Make your own ad
Tego typu akcje były organizowane już wcześniej, ale te obecne są inne. Są świeże, mają coś nowego, korzystają ze społeczności, z trendu Web 2.0, który wzmacnia przekaz tej akcji.
Dużą rolę odgrywa tutaj marketing. Wartość przyciągnięcia nowych użytkowników rośnie, obecne reklamy graficzne nie przyciągają już jak kiedyś, i powoli osiągnięcie 5% CTR staje się coraz trudniejsze. Dla firmy liczy się osiągnięcie celu jak najmniejszym kosztem.
Zatem przeliczmy:
- przeprowadzenie badań wśród użytkowników
- Projekt graficzny kampanii reklamowej promującej nową odsłonę gazeta.pl
- zatrudnienie wykonawcy, który wykona bannery
- zatrudnienie PM i zespołu projektowego, którzy przeprowadzą kampanię
- opłacenie kampanii reklamowej w sieciach reklamowych, typu ArboMedia
Koszt: co najmniej >150 tyś. zł
Wnioski:
- Projekt może okazać się całkowitą klapą
- portal może spóźnić się z akcją
- klikalność z reklam okaże się niezadowalająca
lub
- kampania osiągnie sukces, ale jej wartość przychodu oszacujemy dopiero za kilka miesięcy
- pozytywny ROI (Return On Investment)
Wykorzystajmy użytkowników:
- ufundowanie nagrody - 50 tyś.
- wykonanie aplikacji, która będzie wykorzystywana przez użytkowników do stworzenia reklam
- pomysłowość użytkowników (cały przekrój jakościowy reklam)
- chcesz dostać nagrodę? Niech twój projekt otrzyma najwyższą ocenę, viral Marketing, "zagłosuj na mój projekt", itp.
- użytkownicy tworzą to, co chcieli by zobaczyć, to co przyciągnie ich uwagę, to co skutkuje tym, że kliknęliby w banner
Wnioski:
- "darmowa" promocja Gazeta.pl
- zdecydowanie wyższy współczynnik ROI
- znaczne ograniczenie kosztów przeprowadzenia kampanii
- odsłony witryny praktycznie "same się naliczają"
- ryzyko, że użytkownicy stworzą junk/brudy, i akcja zakończy się klapą - co jak już widać, nie dojdzie do skutku
Jak dla mnie, w tego typu akcjach tkwi potężna siła.
Recepta jest prosta:
Zrób pierwszy krok, daj użytkownikom narzędzie do rąk, niech sami Cię promują (wielostopniowy Program Partnerski, zarobki od zakupów polecanego poleconego), a Ty usiądź i patrz jak rosną Twoje dochody.