Co warto monitorować w eCommerce i nie tylko...

Justyna Skorupska, 2010-12-15 11:08:58

Co warto monitorować w eCommerce i nie tylko...
Każdy użytkownik, który wchodzi do sklepu internetowego pozostawia ślad w różnego rodzaju logach. Informacjom ukrytym w logach trzeba nadać sens. W tym kontekście najważniejsze dla zarządzających sklepem internetowym jest narzędzie, które pozwala zebrać informację na temat zachowań użytkowników w e-sklepie oraz regularne korzystanie z tego narzędzia.

Nie będę opowiadać o oczywistościach typu liczba użytkowników, czy  wielkość konwersji. Przedstawiam tylko drogę, którą można pójść, po to by poznać i zrozumieć klienta, którego nie widzimy, ale możemy wiedzieć więcej niż dla porównania wie sprzedawca w tradycyjnym sklepie.

Co warto wiedzieć:

- jak szukają nasi użytkownicy, czy przez linki, czy przez okno wyszukiwania, czy stosują obie te strategie i dlaczego procentowy udział każej z tych grup wygląda tak a nie inaczej,

 

-  o co pytają użytkownicy w naszym sklepie,

 

- na jakie pytania użytkownicy uzyskują odpowiedzi,a na jakie nie

 

- na ile trafne są odpowiedzi sklepu na zadane pytanie – można np. zweryfikować CTR’y dla danych zapytań i prezentowanych na nie odpowiedzi w postaci listy produktów,

 

- na jakie pytania nasz sklep źle/nietrafnie odpowiada,

 

- jaka tematyka interesuje naszego użytkownika w danym okresie czasu – sezonowość,

 

- jakich określeń używają nasi potencjalni Klienci – nasze produkty opisujemy jako zabawki dla malucha, a nasi klienci szukają zabawki dla przedszkolaka itp.,

 

- jakie błędy w pisowni popełniaj,

 

- jak możemy dynamicznie dostosowywać ofertę do potrzeb naszych użytkowników,

 

- jaki mamy wskaźnik opuszczeń naszej strony i dlaczego – wynikowa niepoprawnie skonstruowanej kampanii SEM, czy niedopasowanej oferty do potrzeb potencjalnego Klienta

 

- czy nasze działania marketingowe przynoszą skutek – promując jakiś produkt w danym momencie trwania takiej kampanii nasi użytkownicy będą o niego „pytać” nasz e-sklep.

 

We wszystkich powyższych pytaniach i udzielonych na nie odpowiedziach kryje się wiedza o tym co powinniśmy lub czego nie powinniśmy robić w naszym sklepie internetowym. Najważniejsze jednak jest to, że poznajemy Naszego Kilienta i dzięki temu wiemy jak pozyskiwać nowych, czy utrzymywać dotychczasowych, czyli jak mieć większy obrót.

 

Zgromadzone raporty stanowią język komunikacji z użytkownikami. Powinny pokazywać czego i jak często szukają potencjalni klienci, odkrywać nowe trendy zakupowe i dostarczać informacji na temat brakującego asortymentu oraz sezonowości produktów. Dodatkowo sugerują nam słowa kluczowe, które mogą być użyte w kampaniach Google AdWords, czy działaniach SEO.

 

Uzyskana z raportów wiedza może być wykorzystana do realizacji  działań cross- i up-selling’owych, marketingowych i innych.  Bieżące raportowanie i monitorowanie pomaga w weryfikacji i późniejszej optymalizacji działania e-sklepu. W raportach o wyszukiwaniu ukryta jest wiedza o tym, jak zwiększyć sprzedaż.

 

Specjaliści eCommerce uzyskują z raportów informacje np. o trendach rynkowych, sezonowości zapytań, czy specyficznych zachowaniach użytkowników. W oparciu o nie można zapewnić dostępność odpowiedniej oferty produktowej. Nawet błędnie wpisane zapytania można skonwertować na przychody. 

 

Istotą tworzenia raportów jest późniejsze ich analizowanie bez analizy zgromadzonych informacji właściwie nie ma po co ich gromadzić. Wielu właścicieli i zarządzających sklepami internetowymi zupełnie nie zwraca uwagi na to kim jest i jak się zachowuje potencjalny klient sklepu. Dlaczego właściwie dokonuje zakupu, a dlaczego nie.

Ocena 2.45/5 (49.04%) (438 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.