Menu
- Aktualności
- Mój startup Nowy odcinek
- Blogi ekspertów
- Projektowanie WWW
- Planowanie
- Hosting i domeny
- Organizacja i nawigacja
- Webdesign i grafika
- Warsztat - programy
- Tutoriale Photoshop
- Programowanie i tworzenie
- XHTML, HTML i CSS
- JavaScript, DOM i AJAX
- jQuery
- PHP i SQL
- Flash i ActionScript
- Dostępność i WAI
- Promowanie stron
- Pozycjonowanie
- Reklama i marketing
- Monitoring i statystyki
- Publicystyka
- Artykuły ogólne
- Społeczności
- Praca i zarabianie
- Wywiady
- Standardy sieciowe
- Zasoby
- Kursy
- Recenzje książek
- Linki
Dla webmastera
eCommerce wyszukiwanie, czy nawigacja?
Justyna Skorupska, 2010-12-09 10:22:09

W warunkach polskiego eCommerce normą - niestety - jest ustawianie przeszkód na drodze użytkownikowi. Wszyscy sobie łamią głowy nad sposobem zwiększenia konwersji w e-sklepie. Najpolularniejszym sposobem jest oczywiście ściąganie użytkowników z Googla, najlepiej na hura kupić ruch i potem się zżymać, że konwersja spadła. Pozyskiwać należy właściwego użtkownika, a skąd mamy wiedzieć, że jest właściwy - analizujmy statystyki naszej witryny, naszych użytkowników - poznajmy naszego potencjalnego klienta.
Wracając do sedna, nie jest sztuką pozyskać użytkownika, sztuką jest go zatrzymać, zachecić do przyjścia jeszcze raz, a przede wszystkim spowodować żeby zostawił w naszy e-sklepie swoje pieniądze.
Jeżeli weźmiemy pod uwagę badania Nielsen Norman Group i zawierzymy, że:
- aż 34% użytkowników e-sklepu natychmiast opuszcza jego witrynę z racji niemożności odnalezienia dostępnych produktów,
- 50% użytkowników próbuje zidentyfikować produkty korzystając z okna wyszukiwania,
- 30% stosuje strategie mieszane wyszukiwania i nawigacji
to zdajemy sobie sprawę, że funkcjonalności wyszukiwania i nawigacji w e-sklepie są kluczowe z punktu widzenia generowania obrotów. Tyczy się to całego rynku e-Commerce, niezależnie od wielkości i potencjału sklepu.
Użytkownicy stają się kupującymi tylko wtedy, gdy e-sklep jest w stanie sprostać ich potrzebom poprzez oferowanie produktów w przejrzysty, intuicyjny i szybki sposób. Jednak w praktyce wyszukiwanie prowadzi do: braku, zbyt wielu, zbyt małej liczby wyników lub też niepoprawnie skategoryzowanej, irytującej listy produktów. Zaawansowana funkcjonalność wyszukiwania zorientowana na wzrost przychodów musi:
- rozumieć użytkownika,
- znać asortyment sklepu, włączając w to unikalne cechy produktów,
- znać klientów i ich indywidualne preferencje,
- błyskawicznie prezentować trafną ofertę w odpowiedzi na zapytania użytkowników,
- zawsze prowadzić klienta do odpowiednich produktów.
Sklep internetowy zachowujący się jak wyszkolony sprzedawca, znajdzie to czego szukają użytkownicy zmieniając ich w kupujących.
W naszym kraju nadal nie docenia się siły technologii wyszukiwawczych, nie mylić z Google, okno wyszukiwania jest ukryte, zminimalizowane. Jest jednak nadzieja, eCommerce zaczyna rozumieć ile traci przez ograniczenia technologiczne, a przecież technologi ama wspierać biznes i być napędem jego rozwoju.
Zachęcam do przemyśleń i poszukiwania wiedzy o własnym kliencie.
P.s. Współautorem części artykułu jest Jakub Polkowski
Komentarze:
Dodał: Jacek Pluta data: 2010-12-09No witamy po długiej ciszy :)- Konkrety
Dodał: Sonix data: 2010-12-09Tak po prawdzie masło maślane, kilka faktów i nic więcej. Może jakieś porady co zrobić, co zmienić aby mieć lepszą konwersję, co porpawić itp. Chcemy więcej konkretów :)
Dodał: Gość data: 2010-12-09trzeba umieć czytać analytics ;)
Dodał: Justyna Skorupska data: 2010-12-10Będzie więcej, następnym razem napiszę jakie parametry monitorować i co z nich wynika.
Dodaj komentarz:
Najlepiej oceniane wpisy
Najnowsze wiadomości
- Programista (nadal) pilnie poszukiwany
- Już jest nowy Firefox i pierwsze komercyjne gry sieciowe
- Aplikacja SkyCash zyskuje na popularności
- Sprawdzony hosting i domena .eu
- Stwórz aplikację w 24h i poleć do Doliny Krzemowej
- Polacy wciąż łatwym celem dla cyberprzestępców
- Inspirujący Netcamp o e-biznesie
- Nowości Heliona: książki o e-biznesie i nie tylko