eCommerce wyszukiwanie, czy nawigacja?

Justyna Skorupska, 2010-12-09 10:22:09

eCommerce wyszukiwanie, czy nawigacja?
34% użytkowników e-sklepu natychmiast opuszcza jego witrynę z racji niemożności odnalezienia dostępnych produktów (N.Nielsen)

W warunkach polskiego eCommerce normą - niestety - jest ustawianie przeszkód na drodze użytkownikowi. Wszyscy sobie łamią głowy nad sposobem zwiększenia konwersji w e-sklepie. Najpolularniejszym sposobem jest oczywiście ściąganie użytkowników z Googla, najlepiej na hura kupić ruch i potem się zżymać, że konwersja spadła. Pozyskiwać należy właściwego użtkownika, a skąd mamy wiedzieć, że jest właściwy - analizujmy statystyki naszej witryny, naszych użytkowników - poznajmy naszego potencjalnego klienta.

 

Wracając do sedna, nie jest sztuką pozyskać użytkownika, sztuką jest go zatrzymać, zachecić do przyjścia jeszcze raz, a przede wszystkim spowodować żeby zostawił w naszy e-sklepie swoje pieniądze.

 

Jeżeli weźmiemy pod uwagę badania Nielsen Norman Group i zawierzymy, że:

 

  • aż 34% użytkowników e-sklepu natychmiast opuszcza jego witrynę z racji niemożności odnalezienia dostępnych produktów,
  • 50% użytkowników próbuje zidentyfikować produkty korzystając z okna wyszukiwania,
  • 30% stosuje strategie mieszane wyszukiwania i nawigacji

to zdajemy sobie sprawę, że funkcjonalności wyszukiwania i nawigacji w e-sklepie są  kluczowe z punktu widzenia generowania obrotów. Tyczy się to całego rynku e-Commerce, niezależnie od wielkości i potencjału sklepu.

 

Użytkownicy stają się kupującymi tylko wtedy, gdy e-sklep jest w stanie sprostać ich potrzebom poprzez oferowanie produktów w przejrzysty, intuicyjny i szybki sposób. Jednak w praktyce wyszukiwanie prowadzi do: braku, zbyt wielu, zbyt małej liczby wyników lub też niepoprawnie skategoryzowanej, irytującej listy produktów. Zaawansowana funkcjonalność wyszukiwania zorientowana na wzrost przychodów musi:

 

  1. rozumieć użytkownika,
  2. znać asortyment sklepu, włączając w to unikalne cechy produktów,
  3. znać klientów i ich indywidualne preferencje,
  4. błyskawicznie prezentować trafną ofertę w odpowiedzi na zapytania użytkowników,
  5. zawsze prowadzić klienta do odpowiednich produktów.

 

 Sklep internetowy zachowujący się jak wyszkolony sprzedawca, znajdzie to czego szukają użytkownicy zmieniając ich w kupujących.

 

W naszym kraju nadal nie docenia się siły technologii wyszukiwawczych, nie mylić z Google, okno wyszukiwania jest ukryte, zminimalizowane. Jest jednak nadzieja, eCommerce zaczyna rozumieć ile traci przez ograniczenia technologiczne, a przecież technologi ama wspierać biznes i być napędem jego rozwoju.

 

Zachęcam do przemyśleń i poszukiwania wiedzy o własnym kliencie.

 P.s. Współautorem części artykułu jest Jakub Polkowski

Ocena 2.36/5 (47.29%) (362 głosów)

Komentarze:


  • Dodał: Jacek Pluta data: 2010-12-09
    No witamy po długiej ciszy :)
  • Konkrety
    Dodał: Sonix data: 2010-12-09
    Tak po prawdzie masło maślane, kilka faktów i nic więcej. Może jakieś porady co zrobić, co zmienić aby mieć lepszą konwersję, co porpawić itp. Chcemy więcej konkretów :)

  • Dodał: Gość data: 2010-12-09
    trzeba umieć czytać analytics ;)

  • Dodał: Justyna Skorupska data: 2010-12-10
    Będzie więcej, następnym razem napiszę jakie parametry monitorować i co z nich wynika.


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.