Kryzys kryzysem, a AGD idzie jak woda

Monika Janiszewska, 2009-11-20 12:39:45

Kryzys kryzysem, a AGD idzie jak woda
Jako produkty najczęściej kupowane w Internecie – w skali światowej – wymienia się najczęściej: książki, odzież, kosmetyki, muzykę, filmy oraz sprzęt elektroniczny.

Według danych firmy Nielsen (X-XI 2007) popularność poszczególnych branż przedstawiała się następująco:
 

Jak wygląda rodzime podwórko?

Odsetek internautów, którzy deklarowali, że kupili w sieci produkt z danej kategorii (źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007)

 


 

 

Z raportu Gemius „E-commerce 2008” wynikało, że internauci korzystający ze sklepów internetowych kupowali w nich najczęściej: książki, płyty i filmy (60 %). Miejsce drugie zajęły ex aequo odzież i biżuteria oraz sprzęt RTV i AGD (po 35 %).

 

Do produktów najrzadziej kupowanych w e-sklepach zaliczały się:
- sprzęt sportowy (15%),
- artykuły dziecięce i zabawki (16%)
- gry komputerowe (18%)
 

 

Według najnowszego raportu Gemiusa –„E commerce 2009” najczęsciej kupowanymi produktami w sklepach internetowych są książki, płyty i filmy. 
Kolejne kategorie to odzież i biżuteria, sprzęt RTV/AGD oraz sprzęt komputerowy.

Kupujący deklarowali ponad to częstsze niż w 2008 roku nabywanie za pośrednictwem e-sklepów odzieży, biżuterii, sprzętu komputerowego, sprzętu sportowego, zabawek, mebli oraz artykułów spożywczych.

 

Pamiętam jak przez wszystkie media – od tytułów opiniotwórczych po serwisy lifestyl’owe  - przewijało się hasło: EFEKT SZMINKI.

Analitycy próbowali wyczytać nastroje na rynku, śledząc wspomniany efekt szminki czy nawet wskaźnik długości spódnicy (te „kryzysowe” są ponoć dłuższe). 

 

Powyżej dziesiątej „odgrzanej” publikacji zaczęło mi się robić słabo.
Zaznaczę od razu, że na poprawę humoru nie pobiegłam po najnowszą pomadkę z drobinkami, które mają rzekomo optycznie powiększyć mi usta. Ba, nie kupiłam nawet lichego błyszczyka za 3 zł.

I nikt mi nie wmówi, że „nic nie poprawia humoru kobiecie tak, jak pomalowanie ust na czerwono”.
Koniec, kropka.


A tak całkiem serio.
Postanowiłam przyjrzeć się popularności poszczególnych kategorii produktowych, które są obecne na Skąpiec.pl. Zestawiłam dane z roku 2008 i 2009 (do połowy listopada).

 

W efekcie wyłowiłam kilka wzrostów, o których warto wspomnieć.
Akurat w przypadku Skąpca nie widać szaleństwa zakupowego w odniesieniu do kosmetyków (efekt szminki nie działa) czy też książek.


Mocne wzrosty widzimy natomiast w AGD, części elektroniki, grach oraz sprzęcie sportowym
 

A teraz konkrety:

 Elektronika:

Telefony komórkowe: +18,8 %

Nawigacje GPS: + 7,30 %
 

AGD:

Lodówki: + 19 %
Pralki: + 23,30 %
Grille i opiekacze: + 41,70 %
Zlewozmywaki:  + 24,40 %
Zamrażarki: + 14,60 %
Okapy: + 14,10 %

Wanny: + 17%

 

GRY:

Gry Nintendo Wii: + 53 %
Gry PlayStation3: + 20,80 %

 

Sport:

Rowery: + 175,60 %
Rowery treningowe: + 88,60 %
Narty: + 39,80 %
Windsurfing: + 31,20 %


Zdaję sobie oczywiście sprawę, że na uzyskane wyniki wpływa rozwój serwisu: pojawianie się nowych modeli w poszczególnych kategoriach, dopracowanie danej sekcji (kolejne filtry, poradniki) etc.

Starałam się zatem nie brać pod uwagę tych kategorii, które były w ostatnim czasie szczególnie mocno rozwijane na Skąpcu. 

 

Warto zwrócić uwagę na fakt, że dane za 2009 nie obemują całego roku i niektóre wyniki - np. dotyczące gier czy też telefonów - mogą się jeszcze istotnie zmienić. Zwłaszcza, że czas najgorętszych zakupów dopiero nadchodzi. 

 

 

 

 

Ocena 2.7/5 (53.96%) (520 głosów)

Komentarze:


  • Dodał: Gość data: 2009-11-20
    Wymienione wyzej artykuły są po prostu tańsze. Dodając do tego wygodę, brak kolejek i mało obeznanych "doradców" to czego chceć więcej. Jak zakupy to tylko przez internet.

    A i kryzys sprzyja oszczędzaniu :)
  • muzyka
    Dodał: Jens data: 2009-11-20
    No proszę - "płyty i filmy", to jednak nie wszytko co z sieci jest warezem ;]


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.