Pokolenie 50+

Monika Janiszewska, 2009-09-30 08:48:29

Pokolenie 50+
Kontakt z Internautami od zawsze sprawiał mi przyjemność. Nie zrażają mnie piątkowe telefony o godzinie 23.00, albo niedzielne o 7.00 rano. W końcu weekend sprzyja zakupom.

Dzwonią w dużej mierze starsze osoby. Takie co to wychowały się na Beatles'ach.
Oczywiście oceniam "na ucho". To ostatnie organem mylnym bywa nader często, ale przebieg naszych - skądinąd bardzo sympatycznych rozmów - pozwala mi sądzić, że najczęściej są to Internauci z tzw. pokolenia 50+. 


Nie sposób nie wspomnieć o puencie jednej z takich rozmów.

Mój rozmówca, który najzwyczajniej utożsamił serwis Skąpiec.pl ze sklepem internetowym, otrzymał skrótową informację czym w rzeczywistości ów tajemniczy Skąpiec jest. A że dociekliwym był (i słusznie), przez co najmniej kwadrans zgłębialiśmy wspólnie tajniki porównywarek cen i zakupów w sieci. Kiedy wydawało się, że uzyskaliśmy pełne porozumienie, poprosiłam rozmówcę o wejście na naszą stronę.
 
Adres był dyktowany litera po literze: w-w-w-s-k-a-p-i-e-c-p-l. 
Po czym padło pytanie: to ile tych "wu" mam wpisać? Trzy czy cztery?

To skłoniło mnie do kilku refleksji

1.  pokolenie 50+ traktowane jako grupa e-konsumentów to niezwykle łakomy kąsek (dysponuje czasem i portfelem wcale nie tak skromnym, jak zwykliśmy o nim myśleć)

2. to osoby, które coraz chętniej zaprzyjaźniają się z internetem
Co ciekawe, z ubiegłorocznego badania firmy Gemius wynika, że polski internetowy senior nie jest wcale sieciowym nowicjuszem, a z dóbr internetu korzysta zazwyczaj od 2 do 5 lat. Używa przy tym sieci codziennie lub prawie codziennie

3. e-senior to nie tylko maty antypoślizgowe i telefony z dużymi klawiszami.
Według danych GUS (Budżety Gospodarstw Domowych, 2006 rok) grupę gospodarstw domowych emerytów charakteryzuje bardzo wysokie tempo wzrostu wyposażenia w dobra trwałe, jak np.: odtwarzacz DVD (plus 58 proc.), komputer z dostępem do internetu (plus 24 proc.), telefon komórkowy (plus 19 proc.), zmywarka do naczyń (plus 31 proc.).

4. przed specami od marketingu oraz osobami odpowiedzialnymi za funkcjonalność i czytelność e-sklepów stoi nie lada wyzwanie. Zanim sięgną do portfeli seniorów, konieczne okaże się dokładne rozpoznanie ich potrzeb, obaw związanych z zakupami w sieci oraz posiadanej wiedzy na temat internetu

Co może ułatwić życie seniorowi-nowicjuszowi? Nie jestem specem od usability czy tworzenia kontentu, ale kilka haseł narzuca się od razu:

- podanie nr infolinii na stronie głównej (czcionką, której nie da się nie zauważyć)
- uwypuklenie danych kontaktowych (plus mapka)
- dopracowane opisu produktu i zdjęcia
- opis poruszania się po sklepie - krok po kroku
- maksymalnie uproszczone formularze, pozwalające wybrać sposób zapłaty i wysyłki plus zakładki z kompleksowymi informacjami nt. obu z nich
- wyeksponowanie opcji: za pobraniem (wraz z wyjaśnieniem, co ona oznacza)

Godnym uwagi przykładem próby dotarcia do konsumentów z grupy 50+ jest www.seniorsklep.pl.

 Strona tego sklepu podzielona jest na sekcje odnoszące się do konkretnych potrzeb jak np. "żeby słyszeć lepiej" czy też "aby poczuć się lepiej".

Seniorzy znajdą tu kilkaset produktów ułatwiających im życie w codziennych sytuacjach oraz zapewniające rozrywkę. Innym sprzedawcą ukierunkowanym na potrzeby konsumentów z grupy 55+ jest Megasenior.pl
Warto podkreślić, że sklepy te skupiają się na produktach bardzo sprofilowanych (sprzęt rehabilitacyjny, urządzenia ułatwiające życie). Nie znajdziemy tu aparatów cyfrowych, ani telewizorów LCD. A przecież e-seniorzy wpadli w wir wymiany elektronicznych przeżytków. W najbliższym otoczeniu mam mnóstwo takich "przypadków": nowy telewizor, zakup nawigacji GPS, wymiana aparatu. Przez internet, a jakże!

Trzymam kciuki za wszystkich Sprzedawców, którzy skierują swoje działania właśnie do grupy 55 plus i zapraszam do dyskusji. Jaki Waszym zdaniem potencjał tkwi w seniorach/ jak pomóc im w zakupach/ jakie strony polecacie?

Ocena 2.72/5 (54.5%) (349 głosów)

Komentarze:

  • 50+
    Dodał: Termon data: 2009-09-30
    ciekawy wpis. imho najwiekszym problemem w zakupach dla osob starszych jest za mala czcionka. taka drobnostka a zdoswiadczenia wiem, ze wiele znaczy.

    ponadto starsze osoby nie wiedza takze czy danemu sklepowi mozna ufac - nie czytaja przeciez rankingow na serwisach branozych itp.... tylko jak problem wiarygodnosci mozna dla nich rozwiazac? ;/

  • Dodał: Gość data: 2009-09-30
    Interesujacy przykald ten seniorsklep.pl - duze fonty, prosty jezyk, latwa nawigacja (jaka navi o zgrozo ma merlin.pl...)
  • Starsze osoby
    Dodał: Gość data: 2009-10-12
    mialem swego czasu przypadek z osoba starsza dla ktorej tworzyłem serwis - bez problemu. nie przeszkadzaly male literki ani efekty typu flash. nie kazda starsza osoba ktora surfuje jest jakas ograniczona - na co wskazuja dwa powyzsze komentarze.


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.