Analiza zachowania internautów

Autor: Krystyna Bębenek, Global eMarketing SA, dodano: 24-07-2003
Kategoria: Promowanie stron

Witryna internetowa jest zawsze tworzona w ściśle określonym celu, np. ma pełnić rolę aktualnego i łatwo dostępnego dla Klientów źródła informacji o ofercie firmy.

Stworzenie i utrzymanie witryny wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów, warto więc wiedzieć i na bieżąco analizować, czy witryna spełnia pokładane w niej nadzieje.


Witryna internetowa zawsze musi być tworzona z myślą o korzystających z niej użytkownikach. Każdy właściciel witryny powinien zastanawiać się czy jego witryna jest znana i ceniona przez internautów, jakie treści są dla nich interesujące, ile czasu internauci spędzają na serwisie itp.

Wysokiej klasy systemy monitorujące ruch na witrynach internetowych są w stanie dostarczyć szczegółowe informacje umożliwiające odpowiedź na m.in. takie pytania:


  • Ilu internautów odwiedziło moją witrynę? Ilu odwiedza ją systematycznie?
  • Ile czasu internauta spędza na witrynie przeglądając zawarte na niej informacje?
  • Które treści są najbardziej interesujące dla internautów? Które artykuły są niepopularne lub trudno jest je odnaleźć?
  • Czy komunikacja na witrynie umożliwia łatwe dotarcie do materiałów interesujących internautę?
  • Ile czasu internauta poświęca na zapoznanie się z treścią, np. ofertą, umieszczoną na stronie?
  • Jakie są ścieżki wizyt internautów po serwisie? Które strony są kolejno przez nich odwiedzane? Ile stron w czasie trwania wizyty internauta odwiedza?
  • Po lekturze której strony internauta najczęściej kończy wędrówkę po serwisie?
  • Skąd łączą się internauci oglądający moją witrynę – z Polski (z którego województwa czy miasta?) czy z zagranicy (z którego kraju?)?
  • Co interesuje internautów łączących się z danego województwa?
  • Czy gośćmi witryny firmowej są także pracownicy konkurencji?
  • Za pomocą jakich słów kluczowych wpisanych do wyszukiwarek internauci trafiają na moją witrynę
  • Czy internauci dowiadują się o witrynie dzięki informacjom i odnośnikom umieszczonym w katalogach lub innych serwisach internetowych?
  • Jakich przeglądarek używają goście witryny?


Dzięki znajomości odpowiedzi na te pytania, właściciel serwisu internetowego wie co się na nim rzeczywiście dzieje. Informacje takie pomogą mu także tak zmodyfikować witrynę – jej zawartość czy też strukturę – aby jeszcze lepiej móc realizować zakładane cele.


Oczywiście możliwości zaawansowanych systemów trackingowych są dużo większe i nie sposób ich wszystkich wymienić w krótkim artykule.

Warto zapamiętać, że w żaden sposób profesjonalnego monitoringu witryny i analizy zachowania użytkowników na serwisie internetowym nie można porównywać ze zwykłymi licznikami umieszczanymi na stronach www.

Ocena 2.61/5 (52.24%) (474 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.