Case study: Crunchips na Facebooku

Autor: Anja Uba, Opcom.pl, dodano: 09-03-2011
Kategoria: Promowanie stron

Zapraszamy do lektury kolejnego ciekawego case study z internetowego marketingu. Tym razem agencja Opcom prezentuje akcję dla marki Chrunchips. Założeniem kampanii było zaangażowanie konsumentów w dialog marka – konsument.

W celu zwiększenia dotarcia do grupy docelowej postanowiliśmy wykorzystać media społecznościowe i postawić na atrakcyjne imprezowe treści generowane przez fanów Crunchipsa.Naszą grupę docelową stanowili „fashion followers”, czyli młodzi, ambitni, ciekawi świata. Kim są „naśladowcy mody”?  To:

  • 16-29 lat.
  • zależy im, żeby nadążać za nowymi trendami i modą
  • uważają, że dobra marka nadaje osobie styl
  • lubią być na czasie
  • zależy im, aby inni  ich podziwiali 
  • lubią poznawać atrakcyjnych mężczyzn/ atrakcyjne kobiety
  • kosmopolici
  • lubią się dobrze bawić i cenią sobie poczucie humoru 
Kampania miała także zwiększyć świadomości top-of-mind o 25% oraz imprezowy wizerunek marki (Crunchips to najlepsze chipsy na imprezę).

Idea

Plan był prosty: Jest Crunchips, jest impreza! A jeśli jest impreza, to jest też muzyka. Prosty był także pomysł: niech fani Crunchips ułożą słowa imprezowej piosenki Hola Biba, a zaśpiewa je ktoś, kto w Internecie ma miliony odsłon domówkach i respekt na wszystkich domowych imprezach.
 
Poziom imprezowości wersów nakręcać będzie oczywiście sam Crunchips, podkręcający kreatywność i wenę zestawami dla najlepszych tekściarzy. A gotowa piosenka, bez dodatkowych kosztów, pozwoli wyjść z akcją poza Facebook. 

Realizacja

Przyjęliśmy zasadę: minimalny próg wejścia, maksimum zabawy. Codziennie do specjalnie stworzonej aplikacji konkursowej dodawane były trzy nowe słowa, z którymi fani Crunchipsa układali tłuściutkie rymy i walczyli o paczki pełne Crunchipsów.  Na podstawie wszystkich dodanych rymów zespół Letni Chamski Podryw ułożył i wykonał imprezową piosenkę.
 
Główną nagrodą w kampanii był „fejm”, czyli własny wers w nowej piosence Letniego Chamskiego Podrywu i Crunchips. Dzięki temu uczestnicy skupili się całkowicie na imprezowym świecie marki i uniknęliśmy napływu sztucznych fanów zainteresowanych wyłącznie nagrodami.
 
Nasza rola ograniczyła się do sprawnego połączenia trzech żywiołów: Crunchipsa, Letniego Chamskiego Podrywu i fanów. Posłużyliśmy się tym, co dla nich wspólne: specyficznym językiem, humorem, luzem, i oczywiście - imprezowością.
 
Nasze działania wspierała kampania reklamowa hulająca na Facebooku (Poll Ad, Like Ad).  Z poziomu reklamy do profilu marki dołączyło 1500 fanów. Total engagement wyniósł 13 000, wszystkie formy reklamowe wygenerowały 1 000 000 odsłon organicznych i prawie 4 000 organicznych kliknięć.

Efekty

Od 16 września do 29 października 2010 udało nam się zyskać:
  • ponad 4 tysiące zgłoszonych wersów
  • ponad 12 tys. nowych fanów
  • wpisy na forach hip hopowych, rozsyłanie mp3
  • i wyjątkowa piosenka – na zawsze! Odsłuchana dotąd ponad 250 000 razy.

Followup

Impreza tak się rozkręciła, że zrobiliśmy afterparty. Tym razem próg wejścia był wysoki: stworzenie teledysku do piosenki „Hola Biba”, jednak naszym celem nie była ilość zgłoszeń lecz wzrost popularności piosenki oraz wzmocnienie autentyczności marki – czyli klipy stworzone przez fanów Crunchips dla piosenki ze słowami fanów Crunchips. 
 
Zwycięski teledysk został wybrany przez jury, jednak Crunchips postanowił nagrodzić każdego twórcę imprezowym zapasem chipsów. W efekcie wszyscy bawili się świetnie: Crunchips oglądając nadsyłane teledyski, fani komentując je i zapraszając znajomych do głosowania w serwisie YouTube na swoje typy.
 
W sumie na YouTubie teledyski fanów zanotowały ponad 250 tysięcy odsłon a liczba ta stale się zwiększa. Komentarze są entuzjastyczne, słowa piosenki są cytowane, jest impreza!

Podsumowanie

Wykorzystanie w kampanii nagrody w postaci udziału w tworzeniu piosenki spowodowało, ze fani skupili się na zabawie a nie rywalizowali o materialne nagrody. Wzmocniono wizerunek marki, jako idealnej na imprezę, wyluzowanej. Szybki wzrost popularności piosenki sprawił, że postanowiliśmy iść o krok dalej i poprosiliśmy fanów o nakręcenie teledysku. W efekcie powstało wideo, które w ciągu miesiąca zgromadziło ponad 50 tysięcy wyświetleń w serwisie YouTube bez wsparcia mediowego, a także trafiło na stronę główną popularnego serwisu JoeMonster. Nie wiemy ile dokładnie było pobrań mp3 „Hola Biba”, jednak linki do piosenki pojawiły się w wielu popularnych portalach typu wrzuta.pl.
Ocena 2.44/5 (48.83%) (412 głosów)

Komentarze:

  • A filmik?
    Dodał: Gość data: 2011-03-24
    Zapomnieliście dodać najważniejszy element tego newsa - film. Tekst jest jedynie jego rozszerzeniem.

    http://vimeo.com/20702798


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.