Dodaj „e” do swojego biznesu

Autor: Paweł Regiec, dyrektor sprzedaży iComarch24, dodano: 02-03-2011
Kategoria: Publicystyka

Jako trend – wciąż przekonuje do siebie kolejne firmy oraz konsumentów z całego świata. Jako rynek – wciąż rośnie w siłę i długo pozostanie jeszcze nienasycony. Jako gałąź gospodarki – każdego roku przejmuje od handlu tradycyjnego kolejne miliardy złotych. E-commerce to nadal jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się polskich branż. Warto więc na tym skorzystać.

 Potencjał sprzedaży internetowej

Wiele można by napisać o potencjale oraz szansach, jakie e-sprzedaż przynosi firmom handlowym. Niskie koszty wejścia na rynek oraz utrzymania e-sklepu, możliwość dotarcia do klientów 24 godziny na dobę, likwidacja barier geograficznych, a także wciąż rosnące pozytywne nastawienie konsumentów do tej formy robienia zakupów sprawiają, że coraz więcej firm decyduje się na rozpoczęcie sprzedaży w sieci. Jest o co walczyć, ponieważ w 2010 roku obroty polskich sklepów internetowych oraz platform aukcyjnych przekroczą 15,5 mld zł. Oznacza to, że każdej godziny Polacy wydają na e-zakupy prawie 1,8 mln zł, składając w tym czasie ponad 4,5 tys. zamówień.
 
W Internecie kupuje już co czwarty Polak, czy można więc pozwolić sobie na zaniedbanie tych prawie 10 mln najbardziej świadomych i postępowych klientów? Inwestycja w sprzedaż internetową staje się dzisiaj dla firm handlowych naturalnym wyborem, ponieważ ich klienci w Internecie już są.

Cechy skutecznego sklepu internetowego

Skuteczny e-sklep to nie tylko przyjazna klientowi witryna internetowa, zachęcająca do jej ponownego odwiedzania, to także intuicyjna w obsłudze aplikacja do zarządzania sprzedażą – od zaprezentowania towarów, poprzez wsparcie logistycznych procesów zamówienia, aż po dostarczenie raportów pozwalających na podejmowanie właściwych decyzji biznesowych.
 
E-klienci nie mają możliwości dotknięcia towaru przed jego zakupem. Dlatego tak ważne jest, aby dostarczyć im atrakcyjny opis sprzedawanych produktów. W tym celu warto przygotować galerię zdjęć w dużej rozdzielczości, obszerne i wartościowe opisy, a także udostępnić opinie innych kupujących. Klienci bardzo chętnie oglądają też dynamiczne i multimedialne prezentacje produktów w postaci filmów. Dobrą praktyką jest poinformowanie klienta o dostępności produktu w magazynie, natomiast prezentacja produktów powiązanych to prosty zabieg, pozwalający znacznie zwiększyć wartość danego zamówienia klienta.
 
Kolejnym istotnym elementem sklepu, tym razem z punktu widzenia jego właściciela, jest ergonomiczne działanie oprogramowania do prowadzenia sprzedaży. Ważne, aby administrator miał możliwość szybkiej modyfikacji wyglądu sklepu, np. dzięki opcji przeciągnij i upuść, pozwalającej w łatwy sposób modyfikować poszczególne elementy sklepu widoczne dla jego klientów. Dla właściciela sklepu ważnym aspektem staje się możliwość dostosowania wyglądu sklepu do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby w możliwie prosty sposób stworzyć atrakcyjną i spójną z oferowanym asortymentem szatę graficzną e-sklepu.
 
Przydatną funkcją w e-sklepie jest także dostęp do bieżących raportów i analiz, na podstawie których jego właściciel może podejmować trafniejsze decyzje biznesowe. Jeśli na przykład raport „popularne produkty” wskazuje na niską sprzedaż danego towaru, warto zastanowić się nad zweryfikowaniem cennika lub ogłoszeniem czasowej promocji na dany towar. Analogicznie wysoki popyt na produkt może być sygnałem do zwiększenia na nim marży. Z kolei po wskazaniu przez odpowiedni raport najbardziej dochodowego klienta warto pomyśleć o specjalnym rabacie lub upominku dla tego kontrahenta, zwiększającym jego lojalność.
 
Nie zapominajmy jednak, że istotą sprzedaży internetowej jest dotarcie do masowego klienta i zaspokojenie jego potrzeb. Spełnienie drugiego warunku determinowane jest przez odpowiednio dobrany do grupy docelowej asortyment oraz jego jakość. Aby spełnić pierwszy warunek, powinniśmy znaleźć się w wirtualnych miejscach, w których przebywają e-klienci. W tym celu warto zadbać o odpowiednie indeksowanie stron e-sklepu przez wyszukiwarkę Google, z której – według ostatnich badań – korzysta prawie 98 proc. polskich internautów. Drugim obszarem wartym uwagi są porównywarki cenowe, w których klienci mogą przed zakupem w prosty sposób porównać ceny pożądanego produktu w wielu sklepach. Warto przy tym nadmienić, że ostatecznie klienci nie wybierają najtańszych sklepów – najczęściej dokonują oni zakupów w e-sklepach ze środka przedziału cenowego. W tym świetle bardzo ważne jest, aby oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego było zintegrowane z najpopularniejszymi polskimi porównywarkami cen, np. Ceneo, Skąpiec, Nokaut, Okazje.info, Radar czy Sklepy24.
 
Z logistycznej strony ważne jest, aby sprzedawca zapewnił klientom bezpieczeństwo zakupów oraz wygodną dla nich formę dostawy. Warto udostępnić kilka możliwych form odbioru. Najbardziej popularne są wysyłki pocztowe oraz kurierskie. Odbiór osobisty zorganizować można natomiast w tradycyjnymsklepie lub magazynie, a także poprzez niezwykle wygodną dla klienta usługę Paczkomaty 24/7. Najpopularniejsze formy płatności to także, oprócz zwykłego przelewu i płatności gotówkowej przy odbiorze, przelew za pośrednictwem serwisów płatności internetowych (np. Dotpay, Płatności, Przelewy24 czy PayPal). Integracja z serwisem tego typu daje gwarancjębezpieczeństwa, które staje się kluczowe w zdobywaniu zaufania klientów.

Liczą się wartości dodane

Wymienione funkcjonalności stały się obecnie standardem w polskim Internecie. Przy wyborze odpowiedniego oprogramowania warto jednak zwrócić uwagę, czy oferowane są one w standardzie oraz czy producent zapewnia ciągłe dostosowanie aplikacji do dynamicznie zmieniającego się środowiska e-biznesowego.
 
Kluczem do zdobycia przewagi konkurencyjnej są jednak nie standardowe funkcje, a wyjątkowe wartości odróżniające e-sklep od ponad 9 tysięcy pozostałych, funkcjonujących w polskiej sieci.
Comarch iSklep24, nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego, oprócz omawianych standardów dostarcza klientom jedynych w swoim rodzaju wartości dodanych. Pierwszą i najważniejszą z nich jest ścisła integracja Comarch iSklep24 z systemami klasy ERP, oferowanymi przez Comarch (Comarch OPT!MA, Comarch ALTUM oraz Comarch CDN XL) – jedyne tak zaawansowane połączenie systemu sprzedaży (ERP) ze sklepem internetowym. Dzięki temu połączeniu klient Comarch iSklep24 oszczędza czas na podstawowych czynnościach logistycznych, takich jak: wystawienie faktury, zdjęcie towaru z magazynu, aktualizacje opisów i zdjęć produktowych czy uaktualnienie stanów magazynowych w sklepie. Wszystkie te procesy zostały zautomatyzowane i często dzieją się całkowicie „w tle”.
 
Drugim rynkowym wyróżnikiem Comarch iSklep24 jest projekt iGaleria24 (obecnie w wersji beta), czyli jedyna w Polsce wirtualna galeria handlowa stworzona przez producenta oprogramowania. Sprzedając swoje produkty w iGaleria24, właściciele sklepów opartych na rozwiązaniu Comarch iSklep24 zyskują zupełnie nowy kanał sprzedaży. Serwis agreguje najbardziej skuteczne i pożądane przez e-klientów funkcjonalności, dzięki czemu staje się naturalnym miejscem, w którym internauci robią zakupy.
Jeśli dodamy do tego najwyższą jakość pomocy świadczonej przez konsultantów technicznych oraz gwarancję, że tak duży producent, jakim jest Comarch, zapewnia ciągłość aktualizacji oprogramowania, Comarch iSklep24 staje się rozwiązaniem zaspokajającym nawet bardzo wyrafinowane potrzeby sprzedawców internetowych – funkcjonalność, innowacyjne wartości dodane oraz dynamiczny rozwój.

Komentarz Adama Łazorko, Senior Graphic Designer, SoInteractive:

Charakter szaty graficznej sklepu internetowego powinien nawiązywać do jego asortymentu oraz profilu działalności. W typowych sklepach internetowych zalecany jest minimalizm w kwestii liczby zastosowanych elementów graficznych, ich formy, układu oraz kolorystyki. Grafika nie powinna wychodzić na pierwszy plan przed oferowane produkty ani też wpływać negatywnie na użyteczność sklepu. Zdecydowanie powinna być jedynie subtelnym wypełnieniem obszaru nakreślonego przez projekt funkcjonalny e-sklepu. Na co zwrócić szczególną uwagę? Przede wszystkim należy określić grupę docelową, w zależności od której różnicujemy wygląd strony. Ważne jest wykorzystanie zdjęć produktów czy też buttonów call to action nakłaniających użytkownika do interaktywności, np. „Kup teraz“. Projektując witrynę sklepu internetowego, należy jednocześnie pamiętać o najnowszych trendach, np. social media, które będą determinowały jej rozwój w przyszłości.

Komentarz Michała Zawadzaka, Specjalisty SEO, SoInteractive:

Sklep internetowy pod kątem działań SEO powinien kłaść przede wszystkim nacisk na optymalizację dla fraz z długiego ogona. Są to kilkuwyrazowe frazy bądące np. pełnymi nazwami produktów, których szukają intenauci w sieci. Z tego powodu na każdej podstronie produktu jego nazwa powinna znaleźć się w tytule strony oraz w najważniejszym (największym) nagłówku w treści strony. Dobrym zwyczajem jest również umieszczenie w adresie URL nazwy produktu zamiast ciągu niezrozumiałych znaków będących parametrami odwołań do bazy danych, które jeszcze można spotkać w wielu sklepach internetowych niezoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek.
 
Odnośnie samej treści na stronie produktowej: dobrym zwyczajem jest niekopiowanie opisów produktów ze strony producentów, ponieważ wyszukiwarki internetowe znacznie bardziej wolą świeżą, oryginalną treść. Jeśli jest to tylko możliwe – wystrzegajmy się więc dosłownego przepisywania lub kopiowania treści, która widnieje już w Internecie.Od strony użytkownika i wyszukiwarki niezwykle ważna jest struktura serwisu oraz liczba poziomów w głąb witryny. Z punktu widzenia wyszukiwarek najlepiej wypadają sklepy internetowe, w których do stron produktu można dotrzeć poprzez 2-3 kliknięcia w linki nawigacyjne (klikając np. w kategorię produktów, podkategorię i ostatecznie link do danego produktu). Popularnym sposobem wspomagającym nawigację są bread-crumbs, czyli linki nawigacyjne pokazujące użytkownikowi, na jakim poziomie witryny aktualnie się znajduje.
 
Zaglądając jeszcze głębiej w strukturę strony, warto „blokować“ wyszukiwarkom dostęp do linków i podstron, które nie są specjalnie ważne pod względem treści – mogą to być strony takie, jak „Twój koszyk“, „Twoje konto“ czy „Dodaj do koszyka“.
 
Nie można również pominąć optymalizacji zdjęć, które są nieodłącznym elementem każdego sklepu internetowego. Dobra jakość plików graficznych, odpowiedni ich rozmiar oraz opis może nam zagwarantować wizyty internautów z wyszukiwarek graficz-nych – nie tylko tekstowych.
 
Artykuł pochodzi z magazynu Nowoczesne Zarządzanie nr 2/2010.
Ocena 2.35/5 (47.02%) (342 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.