Michał Białek, Wykop.pl

Autor: Rozmawiał Dawid Kulbaka, dodano: 19-03-2010
Kategoria: Publicystyka

Na pytania o nową odsłonę Wykop.pl i plany jego dalszego rozwoju odpowiada Michał Białek, Dyrektor Operacyjny serwisu.

Jak odbieracie protesty dotyczące nowego Wykopu?

 
Skłamałbym mówiąc, że protesty po wprowadzeniu nowego Wykopu były dla nas dużym zaskoczeniem. Spodziewaliśmy się ich i to nie z uwagi na to, że byliśmy niepewni nowego serwisu, ale z racji tego, że za każdym razem kiedy wprowadzamy znaczące zmiany, pojawiają się podobne głosy (porównaj komentarze Wykopowiczów 2 lata temu, gdy wprowadzaliśmy nową wersję). Myślę, że użytkownicy są po prostu przyzwyczajeni do starego serwisu i potrzebują trochę czasu by poznać nowe funkcjonalności i nowy wygląd.
 
Naszą sytuacje można porównać do protestów, które pojawiają się po zmianach w Facebooku. Za każdym razem pojawia się protest, a po pewnym czasie nikt nie wyobraża sobie już powrotu do starej wersji.
 
Post "Powrót do starego Wykopu" ma szansę stać się Wykopem Roku...
 
W zeszłym roku najpopularniejsze znalezisko miało ok. 11.000 wykopów, opisywane przez Ciebie ma 2.500. Daleko mu więc do zeszłorocznego rekordu, ale na pewno będzie znaczącym w rocznym rankingu.
 
Ale będziecie jakoś reagować na tego typu posty?
 
Oczywiście! Cały czas prowadzimy dialog z użytkownikami - zarówno przez pocztę mailową jak i przez nasze oficjalne konto użytkownika Wykop. Na bieżąco również informujemy o zmianach, których dokonujemy w kodzie. Niektóre z nich zostały zasugerowanych przez Wykopowiczów.
 
Czy to oznacza, że do momentu zdjęcia oznaczenia „beta” przybędą jeszcze nowe opcje lub istniejące już ulegną modyfikacjom?
 
Codziennie coś nowego wdrażamy lub usprawniamy. Od releasu wprowadziliśmy poprawki do algorytmu rankingu użytkowników,  zoptymalizowaliśmy JSy i całe mnóstwo mniejszych usprawnień. Dziś np. chcemy zmienić algorytm naliczania i sortowania najlepszych grup oraz umożliwić przełączenie strony w wersję bardziej czytelną dla monitorów o wyższej rozdzielczości.
 
Jak skomentujesz porównanie nowego Wykopu do Digga i Facebooka?
 
Z tego zestawienia najbardziej interesującym jest porównanie nas do Digga. Myślę, że tworząc takie funkcjonalności jak: nowy system komunikacji między użytkownikami czy ideę grup, wyszliśmy poza ramy brata zza oceanu. 
 
System komunikacji między użytkownikami w FB uważam za prosty i przejrzysty, na tyle, że korzysta z niego 400 milionów internautów na całym świecie. Jeżeli więc ktoś porównuje nasz system do FB możemy się tylko cieszyć, że nasi użytkownicy nie będą mieli problemów korzystając z niego.
 
Nie chcecie wprowadzić możliwości wyboru desingu przez użytkowników?
 
Rozważamy możliwość wprowadzenia nie tylko wyboru designu, ale również zaprojektowania wielu alternatywnych designów przez użytkowników. Pomysłów na nowe funkcjonalności mamy wiele. Osobiście czekam najbardziej na tą, która pojawi się za miesiąc. (Michał nie chciał zdradzić co to będzie - dop. red.)
 
A ile czasu zajęło Wam przygotowanie nowej wersji? Napisanie praktycznie całego kodu od zera dla takiego serwisu to z pewnością nie-lada wyzwanie. Ile osób pracowało nad tą operacją?
 
Projektowanie nowego serwisu rozpoczęliśmy w wakacje zeszłego roku. Trudno dokładnie określić liczbę osób, które pracowały nad serwisem. Nasz zespół składa się z 7 osób, ale nie tylko one projektowały aplikacje - wiedza i pomysły spływały również od użytkowników .
 
Pretekstem do naszej rozmowy były oczywiście protesty użytkowników Wykopu związane z uruchomieniem nowej wersji witryny. Ale chciałbym także zahaczyć o tematy rozwoju Waszej strony. Jak obecnie wygląda Wykop od kuchni?
 
Aktualnie Wykop to 2,7 mln UU, ponad 36 mln odsłon i ok. 140 tys. zarejestrowanych użytkowników.  Na tym etapie nie staramy się już animować userów do zarejestrowania konta, zależy nam na „świadomych rejestracjach”. Podobnie z liczbą odsłon. Nie sprzedajemy reklam w modelu CPM, dlatego możliwe, że zaimplementujemy więcej AJAXowych rozwiązań co dodatkowo podniesie usability strony.
 
Przypomnę, że dwadzieścia miesięcy temu notowaliście oglądalność na poziomie 800 tys. unikalnych użytkowników i 12 milionów odsłon. Statystyki więc stale rosną?
 
Tak. Rośnie liczba, UU i PV, a co najbardziej nas cieszy, to wciąż rosnący średni czas użytkownika na stronie. Dzięki nowej architekturze pracujemy obecnie na 4 serwerach wykorzystanych na ten moment w ok. 15%, udało nam się również skompresować stronę, co zmniejszyło potrzebne łącze sześciokrotnie.
 
A jaką rolę w firmie odgrywa Arthur van Wijck Jurriaanse? Ma praktyczny wpływ na rozwój Wykopu?
 
Arthur jest przedstawicielem funduszu Garvest w naszej Spółce i w Wykopie pełni bardziej rolę „mentora”. Ma bardzo duże doświadczenie w prowadzeniu biznesów i jego know-how niejednokrotnie pomagał nam przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Jest idealnym przykładem na to, że fundusz w tworzącym się startupie może wnieść nie tylko kapitał finansowy.
 
Jak wyglądał miniony rok pod względem finansowym w serwisie i jakie przychody założyliście na 2010 rok?
 
Na to pytanie nie mogę odpowiedzieć szczegółowo. Najważniejsze dla nas, że od połowy 2009 jesteśmy już rentowni.
 
Czy są podejmowane jakieś działania, aby Wykop zgubił etykietę witryny dla programistów?
 
Myślę, że przy tej skali (2,7mln UU) już dawno te etykietę straciliśmy. Mamy nadzieję, że tworząc grupy atomizujemy serwis dzięki czemu każda grupa będzie mogła mieć osobną etykietę.

 

Ocena 2.75/5 (54.94%) (431 głosów)

Komentarze:

  • Mój wykop
    Dodał: Gość data: 2010-03-19
    mozliwosc zaprojektowania wlasnego wykopu to pomysł tak fajny, ze az nierealny :)

  • Dodał: Temron data: 2010-03-19
    Taki ruch i tylko 4 serwery?

  • Dodał: Gość data: 2010-03-21
    Dobrze się czyta o ludziach sukcesu. Opcja projektowania własnego wykopu to strzał w 10!


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.