Przydatne flashowe techniki cz. 1

Autor: Grzegorz Róg, dodano: 08-12-2009
Kategoria: Programowanie i tworzenie

W tym artykule postaram się przedstawić kilka przydatnych, flashowych sztuczek, które na co dzień pomagają mi osiągnąć dobry rezultat pracy. Artykuł będzie ukazywał się w częściach, w których omówię 10 zagadnień. Zapraszam Was także do komentowania artykułu oraz dodawania swoich sposobów!

TIP1: Import i konwersja bitmap

We Flashu operujemy na dwóch typach grafiki - bitmapowej, którą importujemy do programu najczęściej przygotowując ją wcześniej w Photoshopie (formaty .jpg czy .gif), oraz grafice wektorowej, którą tworzymy z wykorzystaniem narzędzi palety Tools jak kwadrat, linia czy narzędzie tekstu. Jak wiadomo, grafika wektorowa może być skalowana bez utraty jakości, a także charakteryzuje się niewielkim rozmiarem pliku i dlatego warto korzystać z niej we Flashu.

Jedną z interesujących funkcji Flasha jest możliwość konwersji grafiki bitmapowej na wektorową. Zastosowanie tej techniki opiera się na kilku prostych krokach, które przedstawiają się następująco:

1. Z pomocą menu File > Import > Import to Stage lub skrótu Ctrl+R importujemy bitmapę na scenę. W naszym przypadku jest to plik .jpg.

 



2. Wybieramy polecenie Modify > Bitmap > Trace Bitmap

 


3. W oknie trace bitmap utawiamy parametry konwersji. Większe liczby pozwolą nam uzyskać dużo detali, ale sam obraz będzie długo się przeliczał a wykorzystanie go później w animacji może znacznie obciążyć procesor. Wybierając małe wartości utracimy detale, ale z drugiej strony będziemy mogli uzyskać ciekawą, oryginalną technikę tworzenia grafiki.


4. Wybieramy ok.

Optymalizacja grafiki wektorowej

Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, iż animacja grafiki wektorowej możne znacznie obciążać procesor, dlatego warto ją optymalizować. Grafika wektorowa składa się z pewnych punktów, które nazywamy punktami wektorowymi. Ich schemat bardzo łatwo możemy sobie wyobrazić, jeśli tylko przywołamy w pamięci charakterystyczne malowanki dla dzieci, gdzie wiodąc linię od punktu do punktu z odpowiednim numerkiem, otrzymywaliśmy kształt czy postać. Na podobnej zasadzie zbudowane są kształty wektorowe, a przykładowy kształt z zaznaczonymi punktami wektorowymi zamieszczam poniżej:



Pozycja każdego punktu wektorowego podczas animacji jest na bieżąco zapamiętywana i przeliczana przez procesor. Konwertując bitmapę na wektor, lub tworząc (np. z wykorzystaniem narzędzia Pen Tool) bardziej skomplikowane grafiki wektorowe, uzyskujemy wiele punktów, które Flash potrafi automatycznie zoptymalizować. Wykorzystujemy do tego celu polecenie Modify > Shape > Optimize .

 

 

W zależności od kształtu, który optymalizujemy, należy dobrać odpowiednie parametry w okienku dialogowym, proponuję tutaj eksperymenty. Następnie uzyskujemy informację o stopniu optymalizacji. Zwykle możliwa jest ok 20-30% kompresja bez zmiany kształtu obiektu, co w rezultacie da nam mniejsze obciążenie procesora podczas animacji.

 



TIP2: Sekwencja obiektów na warstwie

Tworząc Flashowe animacje, zwłaszcza podczas przygotowywania gry, świątecznej kartki czy kreskówki, korzystamy z bardzo wielu kształtów, które zamykamy w obiektach typu Graphic czy Movie Clip. Najczęściej są to obiekty, których nie ma sensu osadzać na osobnych warstwach.

Pozostaje zatem kwestia wzajemnej relacji tych obiektów oraz przykrywania ich przez siebie. Flash daje nam możliwość organizacji planów w ramach jednej warstwy. Wystarczy wybrać konkretny obiekt, a następnie z rightclick menu wybrać Arrange - tutaj mamy możliwośc przesunięcia konkretnego obiektu na różne plany w ramach jednej wartwy.

 

 

Warto zapamiętać jednak skrót klawiaturowy tego polecenia czyli Ctrl + kursor w górę lub w dół na klawiaturze, co odpowiednio wpłynie na koherencję konkretnej instancji z innymi. Gdybyśmy jednak chcieli osadzić obiekty na osobnych warstwach, przypominam o przydatnym poleceniu - zaznaczamy wszystkie obiekty na warstwie, a następnie klikamy na dowolnym z zaznaczonych obiektów prawym przyciskiem myszy i wybieramy polecenie Distribute to Layers. 

Pamiętajmy także o tym, aby kształkty rysować z włączoną opcją Object Drawing (J), w ten sposób identyczne kolory nie będą "mieszać się ze sobą" na scenie: 

 

 

To już wszystko w pierwszej części serii porad Flash. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji o przydatnych technikach pracy z tym fantastycznym programem, zapraszam do zapoznania się z kursem Flash na eduweb.pl!

Ocena 2.65/5 (53.01%) (578 głosów)

Komentarze:

  • gratulacje
    Dodał: Gość data: 2012-03-11
    Jesteś Wielki


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.