Korzyści zastosowania e-marketingu w firmie

Autor: Paweł Mączka, Dawid Kulbaka, dodano: 20-08-2009
Kategoria: Promowanie stron

Opublikowanie firmowej strony internetowej to przedsięwzięcie wymagające przemyślenia. Nie wystarczy tylko wykonanie i umieszczenie strony w Internecie. Trzeba pamiętać, że aby strona zaczęła efektywnie działać musimy zastosować e-marketing.

W pierwszej kolejności należy rozważyć wprowadzenie e-marketingu jako uzupełnienia bieżącej, tradycyjnej działalności marketingowej. Ponieważ jednak żyjemy w konkurencyjnych czasach wszystkie firmy poświęcają coraz więcej nakładów na przyciągnięcie klientów i zapobieganie ich odpływowi. Dlatego nieustannie wymyślane są nowe działania marketingowe, aby utrzymać i o ile to możliwe zwiększać zainteresowanie klientów. E-marketing oferuje wspaniałe nowe metody docierania do klientów i adresatów reklamy niosące wiele dodatkowych korzyści.

Poszerzanie zasięgu firmy

E-marketing może poszerzyć geograficzny zasięg sprzedaży a także rozszerzyć znajomość marki na obszary, w których firma nie ma swoich oddziałów.

 

Przykładem może być pewien sklep, który zajmował się sprzedażą prezentów. Miał on wyłącznie lokalnych klientów, pewnego dnia uruchomił on usługę kupowania produktów przez Internet, od tego czasu w tym sklepie zaczęli kupować ludzie z innych miast czy regionów. Ponadto internet daje nieograniczone możliwości dotarcia do potencjalnych klientów na rynki zagraniczne. Dla przykładu można podać serwis Allegro, który jest największą platformą aukcyjną w Polsce i prowadzi także serwisy na Węgrzech czy w Rosji. Takie przykłady można by mnożyć.

Obniżanie kosztów obsługi klienta

Serwis internetowy usprawni obsługę klienta, a co najważniejsze obniży jej koszty. Możemy przedstawić klientowi nasz aktualny cennik bądź uruchomić usługę kontaktu z doradcą on-line. Wtedy klient szybciej pozyskuje informacje, a także koszty jego obsługi będą minimalne.

 

Oto praktyczny przykład: pewna sieć sklepów z kawą i herbatą wprowadziła internetową usługę, dzięki której klienci mogli zlokalizować najbliższy sklep. Klient wprowadzał swój adres i wyświetlała mu się mapa z zaznaczonymi punktami sprzedaży. W ten sposób zmniejszyła się liczba telefonów do obsługi i firma zyskała renomę.

Komunikacja z klientami online

E-marketing poprawia przepływ informacji do klienta. Materiały zamieszczone bezpośrednio na firmowej stronie jak i publikacje oraz biuletyny dostarczają klientom najświeższe informacje dotyczące firmy. To bardzo ważne, by potencjalnie zainteresowany ofertą klient mógł śledzić na bieżąco wydarzenia w firmie, dzięki temu będzie widział, że firma działa aktywnie na rynku, przez co może zwiększyć się jego zaufanie.

 

Przykładem może być strona, która sprzedaje klientom sprzęt do nurkowania, wysyła ona e-mail z potwierdzeniem zakupu i przewidywaną datą realizacji zamówienia. Oprócz tego w e-mailu potwierdzającym znajdziemy ukierunkowane oferty upustów, zależne od zakupów dokonanych przez każdego z klientów. Na przykład, jeżeli klient kupi maskę do pływania, możemy zaoferować mu kombinezon po niższej cenie.

Polityka Public Relations

Internet to najszybsze medium. Dostarcza ono informacji takich jak najnowsza oferta firmy czy poszczególne wydarzenia i raporty warte odnotowania przez media. Dziennikarze internetowi z chęcią korzystają z gotowych materiałów prasowych, które są publikowane w sieci. Nie zagłębiając się w temat Public Relations należy podkreślić, że informacja musi być ciekawa i nie można wiązać ją z reklamą firmy.

 

W internetowym PR chodzi bowiem przede wszystkim o to, by móc wykreować swój wizerunek dzięki np. innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym czy cykliczną prezentacją raportów na określony temat, którymi zainteresują się media. Udane kampanie Public Relations niewątpliwie przyczyniają się do wzrostu popularności marki, zaufania konsumentów oraz możliwości zaistnienia w sieci.

Promocja sprzedaży

Strony firmowe nie ograniczają się jedynie do przedstawienia firmy, coraz częściej możemy na nich także skorzystać z oferty, tj. zakupić interesujący nas produkt. Promocja sprzedaży własnych produktów bardzo często opatrzona jest zniżkami dla osób zamawiających poprzez sieć Internet. Warto także zastanowić się nad zaoferowaniem klientom rozbudowanych kanałów płatności. System zamawiania produktów powinien być automatyczny i możliwie szybki w realizacji, aby umożliwić osobom kupującym optymalną jakość usług.

Dystrybucja produktów opartych na informacji

Internet, a właściwie strony WWW to doskonałe źródło informacji. W przypadku firm jest to przedstawienie działalności firmy, jej historia, działalność, a także oferta. Jak pisze w swojej głośniej książce „Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych” Jakob Nielsen, Internet ma to do siebie, że sieciowe publikacje są dwa razy krótsze niż tradycyjne. Użytkownicy szukają informacji rzeczowej i żądają przerostu treści nad formą. Tak też powinny wyglądać profesjonalnie przygotowane oferty dla stron sieci web – maksymalnie ograniczone tekstem, przejrzyste, ale przekazujące najważniejsze informacje z cenami włącznie.

Walka z konkurencją

Obecnie żyjemy w czasach, gdzie w każdej branży konkurencja jest ogromna. Dzięki firmowej stronie WWW robimy krok naprzód, który pozwala nam wyprzedzić konkurencję. Tyczy się to zarówno wykonania strony pod względem wizualnym, a także funkcjonalnym.

 

Ergonomiczność witryny pozwoli klientowi zbudować przyjemny wizerunek firmy i mogą to być zalążki budowania zaufania w stosunku do firmy. Konkurencyjność firmowych wizytówek powinna zmierzać w kierunku zmiany lub gruntownego liftingu wyglądu strony co jakiś dłuższy czas. Pozwoli to klientowi uniknąć efektu znużenia tym samym wyglądem strony oraz będzie to kolejny argument za tym, że firma działa aktywnie.

Nowoczesny wizerunek firmy

Internet w Polsce dostępny jest już od dawna jednak przez wielu Polaków jest traktowany jako nowość. Dobrze wykonana firmowa strona internetowa poprawi wizerunek firmy. Badania dowodzą, że jeśli strona jest wykonana nowocześnie i profesjonalnie to firma także sprawia wrażenie nowoczesnej. Wiadomym faktem jest, że wykonanie strony firmowej przez amatorów może popsuć jej wizerunek i przynieść katastrofalne skutki.

 

Warto więc zainwestować i stworzyć profesjonalną witrynę, która będzie elegancko się prezentowała, a także będzie zgodna z wymogami organizacji World Wide Web Consortium, wyznaczającej standardy tworzenia serwisów w Internecie. Korzyści z zastosowania się do tego punktu mogą mieć znaczący udział w osiągnięciu sukcesu w sieci.

Dodatkowe narzędzia marketingu i podsumowanie

Kolejną ważną korzyścią e-marketingu jest możliwość docierania do klientów 24 godziny na dobę. Oferta firmy jest cały czas dostępna w sieci, dzięki czemu nawet w dni wolne czy święta – kiedy tradycyjne sklepy są zamknięte – klient może zapoznać się marketingu ofertą marketingu kupić wybrany produkt. W tym Internet ma przewagę nad tradycyjnymi sklepami – tutaj nikt nikogo nie goni, nie ma kolejek, a każdym produkcie można dowiedzieć się praktycznie wszystko. W przeciągu kilku minut można sprawdzić ceny tych samych produktów dostępnych na kilku witrynach.

 

Fundamentem e-marketingu jest firmowa strona WWW. Nie wystarczy jednak, aby po prostu była czy nawet, aby była profesjonalnie wykonana. Musi być ona funkcjonalna, przejrzysta, prosta w obsłudze. Gdy witryna spełnia podstawowe normy i standardy sieciowe należy ją skutecznie wypromować.

 

Dzięki działaniom e-marketingowym można zmienić skutecznie wizerunek firmy, nawiązać nowe kontakty biznesowe czy zwiększyć sprzedaż. Warto więc zagłębić się w ten temat, by dzięki dynamicznemu rozwojowi Internetu w Polsce i na świecie skorzystała także nasza firma.

 

Ocena 2.58/5 (51.68%) (399 głosów)

Komentarze:

  • co to ma znaczyc?
    Dodał: pedojad data: 2009-10-01
    "klient może zapoznać się marketingu ofertą marketingu kupić wybrany produkt"
  • SvTsbkDedcnXCafW
    Dodał: Erica data: 2012-07-04
    Raca z tym że strona zasługuje na salwę braw. Jest tak ornglyaina że nawet nie ma jej do czego porf3wnać:) Nie wszystkie banki są sztywniackie jak widać i potrafią w fajny sposf3b dotrzeć do Internautf3w.


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.