Analiza elementów zachęcających użytkowników do powrotu

Autor: Bożena Jaskólska, Stat24.pl, dodano: 19-08-2009
Kategoria: Promowanie stron

Warto brać pod uwagę to, jak internauci odbierają naszą stronę, by podnieść jej atrakcyjność. Wszelkie sygnały od użytkowników są o tyle istotne, że to oni odwiedzają naszą stronę i warto zachęcić ich do powrotu tworząc przyjazną, czytelną i intuicyjną stronę www.

Dzięki statystykom (na przykład takim jak stat24) istnieje możliwość sprawdzenia, czy użytkownicy powracają na stronę i w jakim stopniu odwiedzają kluczową stronę, np. stronę na której dokonują zakupu w stosunku do wszystkich odwiedzonych stron w trakcie wizyty. Obserwując ścieżki wizyt mamy możliwość zbadania jak internauta porusza się po stronie.

 

Dostarcza nam to informacji, czy potencjalny Klient najpierw przegląda ofertę, zapoznaje się i czy dokonuje zakupu.  Jest to istotna wiedza niezbędna do oceny jakości strony www – jeśli jest wiele odsłon kilkusekundowych oznacza to, że użytkownik poszukuje konkretnej informacji czy produktu i nie może go odnaleźć – w tym przypadku istotną kwestią jest czas trwania odsłon, który wskazuje na możliwość zapoznania się z treścią wyświetlonej strony.

Obserwując powracalność na stronę, porównując stosunek użytkowników nowych do powracających można stwierdzić zainteresowanie stroną. Jest to podstawowy parametr mówiący o atrakcyjności witryny.

 


Można wnioskować zatem, że wysoka powracalność na stronę oznacza przywiązanie do serwisu, łatwość w poruszaniu się po nim, interesującą tematykę/ofertę. O ile jest to istotny parametr mówiący o powodzeniu serwisu wśród internautów – ważne jest dostosowanie strony do możliwości ich technicznych – jednak o tym zagadnieniu w kolejnych artykułach.

Jak interpretować dane w zależności od rodzaju strony i jej przeznaczenia?

Przykład 1

Jeśli portal oferujący darmowy dostęp do poczty ma wielu użytkowników powracających, może to oznaczać, iż ruch generowany jest w większości przez osoby posiadające tam skrzynkę mailową. Nie jest to jednoznaczne z dużym zainteresowaniem treścią, choć tego nie wyklucza.

 

Przykład 2

Jeśli natomiast sklep internetowy ma mało użytkowników powracających nie musi to oznaczać, iż nie są oni nim niezainteresowani. Klienci bowiem robiący zakupy powracają na stronę w przypadku chęci zrobienia ponownego zakupu, nie są to więc wizyty o takim natężeniu powracalności jak na wyżej wspomnianym portalu.

Należy również zwrócić uwagę na to, iż użytkownicy są identyfikowani na podstawie cookie. Metodologia ta jest uznana za standard polskiego internetu ale warto pamiętać, że istnieje możliwość kasowania  cookie – wtedy kolejne wejścia będą traktowane jako wejścia użytkownika nowego, nie powracającego, mimo, że teoretycznie może być on powracającym.

Ocena 2.64/5 (52.78%) (446 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.