Rafał Agnieszczak, Fotka.pl

Autor: Rozmawiał Dawid Kulbaka, dodano: 20-08-2009
Kategoria: Publicystyka

Rafał Agnieszczak. Jak mówi o sobie "niewiarygodnie cyniczny" właściciel Fotki.pl i kilku innych projektów, między innymi serwisu aukcyjnego Świstak.pl.

Skąd wziął się pomysł na stworzenie w sieci galerii fotek ludzi, których nic nie łączy?

Pomysł wziął się z obserwacji tego, jak ludzie zachowują się w "realu". Każdy chce być lubiany, atrakcyjny i wyjątkowy. Daliśmy młodzieży narzędzie, które idealnie wpasowuje się w te potrzeby, a przy okazji spełnia inne funkcje: pozwala poznawać nowe osoby, dyskutować, słuchać radia, miło spędzać czas i rywalizować między sobą.

Wyniki popularności witryny zaskoczyły?

Zdawaliśmy sobie sprawę, ze nasz target to obecnie najszybciej rosnąca grupa w internecie ale tak dobre statystyki rzeczywiście nas zaskoczyły. Średnio na Fotce jest 40-50 tys. osób w danym momencie, a są chwile gdy ta liczba przekracza 60 tys. osób online. W maju miesięczna liczba UU przekracza 6,1 mln, a liczba odsłon ponad 1,6 mld (dane wg. GemiusTraffic).

Jaką trzeba posiadać infrastrukturę serwerową by utrzymać taki serwis?

Mówiąc obrazowo dwie szafy rackowe pełne serwerów. Przy tej skali oprócz samych serwerów potrzebne są dodatkowo macierze, load-balancery, KVMy i inne urządzenia niezbędne do sprawnego zarządzania przy tej skali działalności.
 
Zdarza się, że sprzęt nie wytrzymuje?

Sprzęt "nie wytrzymuje" jeśli mówimy o generowanym obciążeniu, fizyczne uszkodzenie serwerów zdarza się rzadko. Na szczęście awaria pojedynczej maszyny w tym momencie ma niewielki wpływ na wydajność całego systemu. Ponadto administratorzy ciągle optymalizują pracę serwisu - zwiększenie wydajności choćby o kilka % daje już wymierne efekty w postaci kilku serwerów których zakup staje się wtedy zbędny.

Ale z takim natężeniem ruchu nietrudno o reklamodawców...

Tak to może powiedzieć Onet, Fotka i inne serwisy społecznościowe nadal z trudem przebijają się na rynku reklamowym. W tej sytuacji staramy się jak najwięcej przychodów generować poprzez Google Adsense i TradeDoubler, a reklamy "agencyjne" uznajemy za sferę w której jest jeszcze dużo do zrobienia. Współpracujemy w tym zakresie z Adnetem ale od kilku miesięcy staramy się również być bliżej klientów, realizując dla nich głównie niestandardowe kampanie.

Ile osób zatrudnionych jest przy witrynie Fotka.pl? Czym się zajmują?

Na chwilę obecną przy serwisie pracuje ok. 20 osób, a do końca roku tę liczbę chcemy zwiększyć o kolejne 10, głównie w nowym biurze w Gliwicach (szukamy web-skich ludzi!). Są to głównie programiści, graficy, administratorzy i osoby odpowiedzialne za marketing oraz kontakt z użytkownikami.

Wiele osób zarzuca takim serwisom jak Fotka kiczowatość i magię „kolorowych profili”. Będziesz się bronił przed takimi stwierdzeniami?

A czemu mamy się przed tym bronić? Jeśli ludzie chcą "kolorowych profili" to czemu mamy im tego zabraniać? Staramy się oczywiście nadać ramy naszemu serwisowi jednak chcemy zachować dużą swobodę w kształtowaniu swojego "ja" w internecie. To dlatego coraz więcej profili na Fotka.pl ma kolorowe opisy, zdjęcia, animacje itd. Mając 4.5 miliona kont czyli więcej niż kont pocztowych w jakimkolwiek portalu nie trudno o znalezienie krytykantów. Przyzwyczailiśmy się już do tego.

Czy imprezy integrujące ”w realu”, które organizujecie zdają egzamin? Ile osób przychodzi na takie spotkania?

Na imprezy które promujemy na stronie zgłasza się nawet kilkaset osób. Wśród ponad 1000 aktywnych imprez w danym momencie są oczywiście te bardziej kameralne jak urodziny gdzie zgłasza się kilka, kilkanaście osób. Obecna forma tego działu nadal jest rozwijana - coraz więcej imprez obejmujemy patronatami oraz nawiązujemy współpracę z organizatorami, oferując Fotkowiczom darmowe wejściówki.

Fotka wpisuje się w Web 2.0?

Jeśli weźmiemy pod uwagę najpopularniejszą definicję wg której teraz zwykli ludzie tworzą internet to tak, Fotka.pl jest tego rodzaju serwisem. Oczywiście 6 lat temu nie mieliśmy świadomości, że tworzymy coś co zostanie określone dopiero 4 lata później. Z tego powodu nie staramy się na siłę podczepiać pod ten modny termin i daleko nam do "klimatu Web 2.0". Wyzwaniem dla nas jest teraz 5 główny portali i Gadu-Gadu, a nie dziesiątki niszowych witryn w pastelowych kolorach.

Jak teraz wypadacie w konfrontacji z tymi portalami?

W ostatnich miesiącach wyprzedziliśmy Gazeta.pl i o2.pl w liczbie odsłon (wg Megapanelu) i dziennym zasięgu (wg statystyk Alexa). Teraz naszą ambicją jest wyprzedzenie Interii w zasięgu dziennym oraz WP w liczbie odsłon. Nadal przegrywamy w ilości czasu spędzanego na witrynie - zapewne ze względu na czaty rozwinięte na portalach (lub Kurniku w przypadku o2).

 

Nie będąc "portalem" czyli serwisem bez zdefiniowanej grupy docelowej mamy też mniejszy zasięg miesięczny i przychody reklamowe w zupełnie innej skali (portale od kilku lat nieustannie zjadają ok. 75% tortu reklamowego). Sytuacja szybko się jednak zmienia - ostatnio nasze statystyki rosną o 100% kwartalnie i końca nie widać. Mamy jednak świadomość, że kiedyś musi nastąpić stabilizacja i trzeba będzie się bardziej skupić na umacnianiu zdobytej pozycji.

Ocena 2.69/5 (53.84%) (487 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.