Artur Waliszewski, Google

Autor: Rozmawiał Dawid Kulbaka, dodano: 17-08-2009
Kategoria: Publicystyka

Artur Waliszewski, szef polskiego oddziału Google w ekskluzywnym wywiadzie, specjalnie dla Webinside.pl. O planach, etycznym pozycjonowaniu i... bezpłatnym jedzeniu w Google Polska.

Jak wygląda ocena kilkunastu miesięcy pracy Google Polska oczami jej szefa?

Świetnie. Osiągnęliśmy znacznie więcej, niż ktokolwiek zakładał.

Jakieś przykłady?

Reklama w wyszukiwarkach z produktu mało znanego stała się jednym z najważniejszych i najpowszechniej używanych na rynku reklamy internetowej. Poprawiliśmy jakość wyszukiwarki, szczególnie poprzez znacznie skuteczniejsze eliminowanie z niej spamu.

Wprowadziliśmy do Polski kilka ważnych produktów Google - np. YouTube jest w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych witryn, a GMail najszybciej rosnącym systemem pocztowym (wg Megapanelu PBI). Polska stała się bardzo ważnym krajem dla Google - tu ulokowane zostało centrum R&D (w Krakowie) oraz centrum innowacji we Wrocławiu - drugi taki ośrodek w Europie po Dublinie.

Jakie zadania ma realizować polski oddział Google?

Biuro w Warszawie zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii Google na polskim rynku. Do naszych najważniejszych zadań należy rozwijanie rynku reklamy wyszukiwarkowej, promowanie produktów Google, nawiązywanie współpracy z partnerami biznesowymi.

Reprezentujemy Google w Polsce i Polskę w Google. Centrum R&D w Krakowie oraz centrum innowacji we Wrocławiu są zlokalizowane w Polsce, ale ich zadania dalece wykraczają poza polski rynek. Kraków współuczestniczy w projektach technologicznych, które toczą się w firmie i które mają wpływ na nasze produkty na całym świecie.

Wrocław ma za zadanie umożliwić dalszy rozwój firmy, w pierwszej kolejności na rynkach niemieckojęzycznych, w Polsce, Europie Środkowej a potem także w wielu innych krajach.

Czy Polacy zgromadzeni wokół krajowego oddziału mogą mieć znaczący wpływ na rozwój czy funkcjonowanie całej globalnej korporacji?

Oczywiście. Osoby z Krakowa uczestniczą w tworzeniu technologii Google, które następnie są wykorzystywane na całym świecie. Wrocław stanie się jednym z kilku najważniejszych ośrodków Google w Europie. W Warszawie jesteśmy skupieni na polskim rynku, ale nikt nie zamyka przed nami drzwi, jak wymyślimy coś innowacyjnego, to możemy mieć wpływ na wszystko.

Google szczyci się niekonwencjonalnym klimatem w pracy. Staracie się wdrażać podobną ideę w Polsce?

Tak. Znakomita atmosfera pracy panująca w naszych biurach to połączenie zasad współpracy wprowadzonych przez założycieli Google i kreatywności pracowników.

Dbamy, aby pracownicy mogli spędzać czas razem, a nie tylko przy swoich biurkach. Poprawia to atmosferę, dzięki temu rodzi się współpraca i kreatywne pomysły. Niemal dla wszystkich biur charakterystyczne są fotele do masażu i kuchnie pełne pysznego i bezpłatnego jedzenia.

Specjaliści twierdzą, że na 100 stron w wynikach wyszukiwania aż 12 stanowią witryny spamerskie - tak przynajmniej wynika z raportu Spam Double Funnel. Aż boję się stwierdzić, że w Polsce odsetek ten jest większy. Da się jakoś temu zaradzić?

Polska wyszukiwarka podlega wszelkim stosowanym przez nas procesom kontrolnym i jakość wyników wyszukiwania na pewno nie jest gorsza niż w innych językach. Spam nie jest zjawiskiem, które można zwalczyć w 100%, ale można go bardzo ograniczyć.

Radzimy sobie bardzo dobrze, a chcielibyśmy jeszcze lepiej i stale poprawiamy stosowane filtry. Regularnie też sprawdzamy opinię użytkowników o jakości wyników wyszukiwania. Te opinie są dobre, ale to też nas nie zadowala, chcemy aby były jeszcze lepsze.

W myśl "zwycięskiego składu się nie zmienia" pewnie algorytmu Google też prędko nie zmieni?

Rzeczywiście, pewne idee, które leżą u podstaw sukcesu wyszukiwarki Google nie uległy zmianie, ale to nie oznacza, że to jest to takie proste. Wyszukiwarka nie sprowadza się do jednego algorytmu, to tak naprawdę bardzo skomplikowany system, złożony z bardzo wielu algorytmów. System stale ulepszany i rozwijany.

Pozostając przy tym temacie. Jaki jest stosunek Google do kodeksu etycznego SEO wydanego przez Interactive Advertising Bureau Polska na początku 2005 roku?

Cieszą nas wszelkie inicjatywy rozwijające i porządkujące rynek internetowy. Uważam też, że wprowadzanie pewnych etycznych regulacji w formie dobrowolnych inicjatyw środowiskowych, tak jak to ma miejsce w tym przypadku, to bardzo dobra droga.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem: http://www.google.com/support/webmasters.

Ostatnio prężnie rozwijana jest siatka usług dodatkowych Google. Jak będzie wyglądała wyszukiwarka i jej usługi w perspektywie 10 lat?

Osoba, która znałaby odpowiedź na to pytanie byłaby bardzo bogata. Larry Page zdefiniował kiedyś idealną wyszukiwarkę jako taką, która udziela jednej, absolutnie najlepszej odpowiedzi na każde pytanie zadane przez użytkownika. Do tego ideału jest jeszcze bardzo daleko, ale jak można zauważyć, podejmujemy próby integrowania w wyszukiwarce coraz większej ilości informacji oraz łączenia w jednym okienku bardzo różnych rodzajów wyszukiwań.

Innym oczywistym kierunkiem, jest powszechna dostępność wyszukiwarki - już dziś korzystamy z niej nie tylko przy komputerze, ale np. też na ulicy, za pomocą telefonu komórkowego. Taki sposób korzystania będzie coraz powszechniejszy, będziemy mogli i chcieli sięgać po informacje w bardzo różnych okolicznościach - np. w restauracji (co zamówić z menu?), w samochodzie (gdzie jest ten hotel?), na wakacjach (jakie są atrakcje dla dzieci w okolicy?). Ale podkreślam, to są dziś obecne i już widoczne trendy, przewidywanie czegokolwiek w Internecie kilka lat naprzód to już jest wielkie wyzwanie. 10 lat to epoka, np. 10 lat temu nie było jeszcze Google.

Na koniec może trochę zabawy słownej. Google nakręca rynek, czy rynek nakręca Google?

Oczywiście jedno i drugie. Dobra, skuteczna wyszukiwarka bardzo się przyczynia do rozwoju rynku internetowego. Nie bez powodu Google jest najbardziej podstawową usługą, z jakiej korzystają użytkownicy Internetu w Polsce. Z drugiej strony rozwój rynku nakręca nas - mamy więcej użytkowników i więcej reklamodawców.

Artur Waliszewski, Google Country Business Manager Polska

Artur Waliszewski dołączył do firmy Google w styczniu 2006 roku i objął stanowisko Country Business Managera. Jego zadaniem jest określenie i wdrożenie strategii rozwoju działalności biznesowej Google w Polsce oraz zbudowanie i zarządzanie polskim biurem.

 

Do jego najważniejszych zadań należy wsparcie firmy przy lokalizacji produktów na polski rynek, zarządzanie relacjami z partnerami i klientami, dbanie o interesy polskich użytkowników serwisów i usług Google.

 

Przed podjęciem pracy w firmie Google Waliszewski należał do grupy tworzącej Onet.pl, w 1996 roku był jednym z jej pierwszych pracowników. Zajmował kilka stanowisk w działach marketingu i sprzedaży oraz rozwoju biznesu. Przez ostatnie 4 lata był członkiem zarządu i dyrektorem portalu.

Ukończył studia magisterskie na Wydziale Zarządzania i Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie. 

Ocena 2.57/5 (51.38%) (441 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.