Promocja strony w sieci

Autor: Dawid Kulbaka, dodano: 30-06-2009
Kategoria: Promowanie stron

Na internetową promocję strony WWW składa się wiele czynników, z których każdy ma istotne znaczenie. Fakt posiadania witryny i zaniedbania jej promocji staje się często powodem do zaprzestania sieciowej działalności, a niedocenianie znaczenia Internetu we współczesnym świecie może być przyczyną spadku rozwoju firmy i ciągnięcia się w dalekim ogonie za nowoczesną konkurencją.

Niepodważalnym stwierdzeniem jest to, że działania marketingowe w Internecie odgrywają jedną z najważniejszych ról przy końcowym efekcie zastosowania sieci w popularyzacji swoich produktów czy usług. Jak zostało już powiedziane; sama strona nie wystarczy. Potrzebne są jeszcze działania, które będą miały za zadanie sprawić, aby to, co chcemy przekazać światu, nie zostało tylko napisane i zagnieżdżone w gąszczu innych witryn, lecz faktycznie dotarło do odbiorcy, który będzie tym zainteresowany.

Istotne elementy budowy witryny

Znamienne, że początek promowania witryny odbywa się już w zasadzie na etapie jej budowy. Techniczne aspekty tworzenia kodu HTML są bardzo ważne, odgrywają bowiem istotną rolę w indeksowaniu serwisu poprzez roboty wyszukiwarek internetowych, co z kolei przekłada się na lepszą pozycję w rankingach. Na tym etapie należy pamiętać o wypełnieniu Meta Tagów odpowiednimi słowami kluczowymi dla firmy: Title, Keywords oraz Description. Ważne jest, by słowa były użyte w optymalnym stopniu ilości oraz bezpośrednio nawiązywały do profilu działalności firmy. Do najważniejszych znaczników należy Tag Title, którego wyszukiwarki analizują bardzo dokładnie, indeksując około stu pierwszych znaków. Należy pamiętać, że prócz Title, znaczniki nie są widoczne dla zwykłego użytkownika, a istota ich obecności w kodzie tyczy się tylko i wyłącznie wyszukiwarek internetowych.

Przy okazji budowy strony, watro zwrócić uwagę na powstające treści do niej, które mają na jej łamach zostać opublikowane. Ilość słów kluczowych na stronie wartościuje ją w rankingu, a to ma dość duże znaczenie dla wyszukiwarek.

Indeksacja adresu w katalogach i wyszukiwarkach

Kiedy cykl budowy strony internetowej mamy już za sobą, nie pozostaje nic innego jak wykonać proces głoszenia serwisu do wyszukiwarek internetowych oraz katalogów. Samo zgłoszenie jest bardzo proste. Zazwyczaj opiera się na wpisaniu adresu URL swojej witryny w odpowiednie miejsce. Istnieją także płatne aplikacje, które w sposób automatyczny dodają adres strony do znacznej liczby wyszukiwarek. Jeśli jednak chodzi o nasz rynek to obowiązkiem każdego serwisu chcącego się liczyć na rynku jest obecność we wszystkich znanych wyszukiwarkach w Polsce. I tak będzie to z pewnością Google, którego używa ok. 70 proc. polskich internautów, serwisy wyszukiwawcze Onet.pl i WP.pl, nowa, zyskująca sobie coraz większą popularność wyszukiwarka wydana spod szyldu Microsoftu - msn.com oraz pozostałe, które choć mają mniejszy udział w rynku, to jednak nie powinny zostać pominięte. Do tej grupy można zaliczyć Netsprint.pl, Szukacz.pl, O2.pl oraz serwisy zagraniczne, z których korzystają nasi obywatele: yahoo.com i altavista.com.

Istotnym elementem promocji witryny jest jej obecność w internetowych katalogach, czyli zbiorach odnośników do witryn, które są pogrupowane tematycznie. Inernauci często korzystają z tej formy poszukiwania ciekawych stron, ponieważ zwykle katalogi są wyposażone w wiele wartościowych adresów, a ich znalezienie jest bardzo proste. Jest już zasadą, że każdy portal ma swój katalog, więc w pierwszej kolejności warto właśnie tam zgłosić stronę. Nie można także zapominać o katalogach start24.pl oraz gooru.pl. Na koniec przydałoby się zgłoszenie do moderowanego katalogu DMOZ, który nie dość, że jest jednym z największych na świecie zbiorem linków edytowalnych przez redaktorów z wielu państw globu, to obecność witryny w nim ma znaczenie przy pozycjonowaniu strony w Google.

Niech za praktyczną wskazówkę posłuży fakt, iż bardzo dobrym posunięciem jest umieszczanie w treści linków w katalogach internetowych słów kluczowych, ważnych przy pozycjonowaniu. Z pewnością będzie miało to znaczenie dla wyszukiwarki Google.

Linki sponsorowane i boksy reklamowe

Ostatnio obserwuje się wzrastające znaczenie reklamy serwowanej przez systemy wyszukiwawcze. Rynek, nakręcany przez szaleńcze wzrosty finansowe Google, wchodzi niewątpliwie w inny wymiar reklamy internetowej, której wartości i skali skuteczności nikt wcześniej nie doceniał. Reklama w wynikach wyszukiwania jest bardzo skuteczna i stosunkowo tania. Obecnie w Polsce usługę płatnych linków i boksów sponsorowanych, pojawiających się przy liście, którą zwraca wyszukiwarka przy konkretnym zapytaniu, ma już każdy portal. Zasada jest bardzo prosta. Każdy klient ma do dyspozycji stosowny panel, w którym ustala przebieg kampanii, słowa kluczowe, dla których chce by jego strona była reklamowana i za odpowiednią kwotę wykupuje odpowiednie ilości reklam. Płaci się tylko za kliknięcie, więc można uznać ten model reklamy za niezwykle atrakcyjny dla reklamodawców i jak już wspominałem – tani.

Promocja własna

Rola promocji własnej serwisów internetowych jest obecnie bardzo znacząca. Jest to forma reklamy, czy może autoprezentacji, która pozytywnie wpływa na odbiorcę, dzięki temu chce on na daną stronę wrócić. Co więcej, na przygotowanie tego nie potrzeba większych nakładów finansowych. Promocją własną można podzielić na takie, które można stosować w zależności od rodzaju prowadzonego serwisu. W przypadku witryn firmowych należy zadbać o dostarczenie możliwie najciekawszych materiałów i publikacji - w szczególności niezwiązanych bezpośrednio z firmą – a dotyczących dla przykładu tematów pokrewnych z danej branży. Większymi nakładami finansowymi można stworzyć wizualne elementy reklamowe witryny, które będą dostępne dla klientów, np. tapety czy wygaszacie ekranu. Kolejnym ciekawym i coraz powszechnie wykorzystywanym elementem promocji własnej strony jest umieszczanie na firmowych wizytówkach multimedialnych gier, których akcja dotyczy firmy. Inernauci chętnie poszukują takiej rozrywki, a możliwość prześcigania się w wynikach stwarza tylko szansę na ponowne odwiedzenie serwisu. Niestety, koszty takich gier są bardzo wysokie i tylko firmy z wyższej półki mogą sobie na takie aplikacje pozwolić. Jeśli promocja ma dotyczyć np. serwisów internetowych specjalizujących się w dostarczaniu treści to tylko dobre i często aktualizowane publikacje będą motorem napędowym dla wzrostu popularności wśród internautów. Według wielu specjalistów ten czynnik jest najważniejszy i ma znaczenie decydujące dla stron. Nie są paradoksem witryny sieciowe, które nie zwracają uwagi na reklamowanie się na innych stronach, bowiem im wystarczy dobra treść. Tym są w stanie zgromadzić miliony użytkowników, którzy chętnie i często będą tam wracać, a co więcej chętnie adresem strony podzielą się z przyjaciółmi. Intensywność dodawania nowych treści ma tu więc spore znaczenie i także jest jednym z elementów promocji własnej.

Reklama graficzna

Przechodząc do wątku reklamy komercyjnej warto podkreślić, iż internet daje spore możliwości reklamy i promocji osobom, które za swą największą cechę uważają wytrwałość i cierpliwość. Należy obalić mit świadczący o tym, że tylko firmom z dużym nakładem finansowym udaje się podbić serca internautów. Przykład? Wystarczy porównać obecną sytuację na rynku serwisów aukcyjnych. Amerykański gigant z wielkimi nakładami finansowymi, eBay, jest dużo mniej popularny niż polska, darmowa platforma Świstak, na której promocje właściciel nie wydał ani złotówki, ale zastosował elementy promocji własnej, zorganizowanie programu partnerskiego i doskonałą obsługę klienta.

Wracając do wątku reklam typowo komercyjnych trzeba sobie zdać sprawę, że era bannerów statycznych w jednym rozmiarze dawno skończyła swój żywot. Obecne technologie animacyjne, jak np. Flash, pozwalają wykreować finezyjne wręcz obrazy, które chcąc nie chcąc muszą przyciągnąć uwagę internautów. Animatorzy tylko prześcigają się w pomysłach na nowe, interaktywne elementy reklamowe. W obecnym czasie do zdecydowanie najpopularniejszej form reklamy graficznej należy banner o rozmiarach  750x100 pix. Robocza nazwa bannera to Billboard. W znacznej większości przypadków wykonany on jest w technologii Flash, a dzięki swej dużej objętości może zawierać wiele przekazu istotnego w reklamie. Ta forma reklamy zastąpiła tradycyjny banner 468x60 pix, który w sieci dominował od samego początku. Coraz częściej reklamodawcy wykorzystują boksy graficzne. Są to zazwyczaj małe kwadraty o rozmiarach 160x80, 160x160 lub 200x200 pix. Do najnowszych nowinek technicznych należy z pewnością Expand Billboard, który przypomina zwykły Billboard. Jednak cały koncept polega na tym, iż po najechaniu kursorem myszy na niego reklama rozwija się do 300 pix w doł. Bardzo często takie reklamy można spotkać na portalach internetowych.

Kolejną atrakcyjną formą reklamową jest Interstitial, który jest reklamą pełnoekranową i ładuje się na ok. 5, 6 sekund przy wejściu użytkownika na stronę.  Dzięki swoim cechom nie jest lubiany przez internautów, z drugiej strony należy podkreślić jego wysoką skuteczność.

Skaczące po witrynie elementy np. piłki czy logo znanej firmy to reklama TopLayer, także dość chętnie wykorzystywana przez reklamodawców, jako uzupełnienie form tradycyjnych. Zwykle animacja jest dość duża, ale banner winien zawierać w sobie możliwość zamknięcia go, oznaczonego charakterystycznym krzyżykiem.

Ostatnimi formami reklamy internetowej, o której warto wspomnieć są kreacje Pop – Up oraz Pop – Under. Pierwsza z nich to znane chyba wszystkim wyskakujące przy wejściu na stronę okienko z reklamą, druga – także okienko reklamowe, ale funkcjonujące pod oknem strony, która została otworzona. Według badań, reklamy Pop należą do najbardziej znienawidzonych przez społeczność sieciową.

Przekaz reklamowy zawarty w bannerze ma istotną rolę, jeśli chodzi o jego czynnik popularności. Wydaje się więc być niemal pewnym, że kreacja bannerowa serwisu internetowego powinna być stworzona przez profesjonalistów. Niestety, koszt pojedynczego bannera, wykonany przez cenione agencje interaktywne w naszym kraju waha się w granicach 500 PLN.

Mailing

Przygotowanie odpowiedniej kampanii reklamowej w sieci powinno łączyć się z wysłaniem mailingu. Jest to jeden z bardziej skutecznych metod na wypromowanie usługi lub tez serwisu. Bardzo często reklamodawcy wykorzystują mailing do promocji konkretnej usługi czy organizacji konkursu. Mailing, czyli nic innego, jak wysyłanie tej samej wiadomości do wielu odbiorców poprzez pocztę elektroniczną oferowany jest np. przez duże serwisy internetowe, które mają odpowiednią liczbę prenumeratorów, portale internetowe czy agencje wyspecjalizowane dla tego typu działań. Należy przestrzec, że wysyłanie wiadomości z baz danych niewiadomego pochodzenia należy do bardzo ryzykownych i raczej powinno go się unikach, aby w konsekwencji nie trafić do sądu i odpowiadać za wysyłkę spamu (niechcianej i niezamówionej poczty). Z usług i możliwości mailingu korzystają nawet politycy. W prowadzonej kampanii wyborczej 2005 list dedykowany młodym osobom zachęcającym do wzięcia udziału w wyborach wysłał Lech Kaczyński.

Niebanalność w cenie: marketing wirusowy

Firmy, dla których osiągnięcie sukcesu na wielką skalę jest jednym z zapisów planu rozwojowego bardzo często przygotowują coś niebanalnego, aby podnieść zainteresowanie danym produktem. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż wartościowanie przekazu jest zależne od samych klientów. Im ciekawszy pomysł i im większe zaskoczenie tym lepiej. Wiele było efektownych reklam TV, które krążyły po całej sieci. Śmieszne, szokujące a zarazem niosące w sobie przekaz reklamowy. Do składników mechanizmu, który napędza się sam poprzez wielkie zainteresowanie internautów można zaliczyć gry i prezentacje interaktywne, sekwencje video, nietypowe strony WWW czy transmisje online. O promocję dbają sami inernauci, którzy zachwyceni projektem wysyłają sobie wzajemnie powiadomienia. Jest to element marketingu wirusowego, w którym przekaz reklamowy można porównać do wirusa bezwładnie krążącego po całej sieci, oczywiście w pozytywnym znaczeniu, bowiem inernauci zawaleni natłokiem informacji chętnie oglądają coś nietypowego i zawsze znajdują na to czas. 

Niewątpliwie sposobów na wypromowanie własnej witryny w sieci jest bardzo wiele. Znamienne, że z niskim nakładem budżetowym można osiągnąć bardzo dobre rezultaty. Dlatego warto korzystać z wszystkich dostępnych możliwości reklamowych.

Pamiętajmy, że zawsze liczy się kreatywność i innowacyjność.

 

 

Ocena 2.73/5 (54.52%) (376 głosów)

Komentarze:

  • Suknie ślubne
    Dodał: Gość data: 2010-06-06
    http://www.classa.com.pl


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.