Pierwsze spotkanie z Flash CS4

Autor: Marek_bf, dodano: 25-09-2008
Kategoria: Projektowanie WWW

Nowy Flash, a dokładniej jego nowe możliwości wywarły na mnie ogromne wrażenie. Zobaczmy więc razem, co przynosi Flash CS 4.

Pierwszy rzut oka:

- Nowy wygląd i układ paneli właściwości

- Nadawanie wartości w panelach przypomina to z AfterEffect, albo klikamy i edytujemy albo przytrzymujemy i edytujemy ruchem myszki lewo – prawo. „Miodzio”.

- Tworzenie nowych symboli w nowych lub istniejących folderach

Nowe narzędzia



Spray Brush Tool – malowanie sprayem, nie takie zwykłe. Niezwykłe - gdyż można malować dowolnym symbolem graficznym znajdującym się w bibliotece. Jeśli rysujemy movieclipem to po uruchomieniu filmu wykonywane będą wszystkie skrypty zawarte w kopiach tego MC, dlatego trzeba być ostrożnym i nie zduplikować tysiąca MC z EnterFrame bo zawiesimy animację.

Oczywiście spray posiada opcję rozrzutu elementów, losowe ich obracanie i skalowanie. Narzędzie może się przydać, ale może też przynieść więcej szkody niż pożytku, jeśli zostanie użyte bez umiaru. Trzeba pamiętać, że to co jest napylone to nie bitmapa, ale obiekty wektorowe, a im więcej obiektów tym więcej węzłów. Co oznacza więcej obliczeń przy wyświetlaniu i w konsekwencji duże obciążenie maszyny.



Deco Tool – Fajna sprawa, potrafi w uporządkowany sposób rozmieszczać obiekty z biblioteki. Posiada zaimplementowane różne metody rozmieszczeń, na siatce, na okręgu, „fraktalnie”. Umożliwia stworzenie animacji „fraktalnego” pojawiania się obiektów. Ustawienie kilkudziesięciu kopii obiektu na okręgu to kwestia sekund. Do narzędzia trzeba przyjąć te same uwagi, co do narzędzia Spray Brush Tool.

Bone Tool – Kości. Rewelacyjne narzędzie umożliwiające tworzenie zależności i interakcji pomiędzy obiektami, użycie kości jest możliwe również z poziomu AS więc Adobe dało potężny silnik do tworzenia animacji i fizyki.

3D - Wreszcie jest. Nareszcie można użyć perspektywy na obiekcie złożonym (MovieClip)! I w dodatku można to wszystko animować! Zostałem powalony na kolana. Co tu więcej pisać. Trzeba to zobaczyć.

Motion Editor – Potężne narzędzie umożliwiające niezależne sterowanie animacją każdej właściwości obiektu, nowy typ animacji pozwala tworzyć przypisane obiektowi ścieżki ruchu, co daje niezwykła elastyczność projektowania

Podsumowanie

Na przejrzenie nowego Flasha poświęciłem około trzech godzin. Moim oględzinom podległy tylko funkcje i narzędzia widoczne w nowym interfejsie. Nie zgłębiałem się w AS.



Poprzez ten krótki czas testowania na pewno umknęło mi trochę rzeczy. Mimo tego to, co zobaczyłem zwaliło mnie z nóg i spowodowało opad szczęki, która jeszcze nie wróciła na swoje miejsce.

O ile Flash CS2 (9) ze swym AS3 był ukłonem w stronę koderów jednocześnie nie oferując niczego nowego grafikom czy animatorom to Flash CS4 (10) jest wynagrodzeniem dla tych pominiętych. To, co zaoferował i umożliwił nowy Flash jest i rewelacją i rewolucją, co w połączeniu z AS3 daje możliwości wprost niewyobrażalne.



Należy jednak pamiętać, iż CS4 używa FlashPlayera 10, który jest na dzień dzisiejszy praktycznie w Internecie nieobecny. Na jego rozprzestrzenienie się w stopniu umożliwiającym bezpieczne wyświetlanie się animacji popełnionych w FCS4 trzeba poczekać około roku. Ten rok najlepiej spożytkować na naukę pracy z nowymi narzędziami Flasha.

Paczka screenów które wykonałem: FCS4.zip [1,9MB]

Strona Adobe, Adobe Flash CS4.

Marek_bf

Autor artykułu prowadzi stronę www.bannerflash.pl.

Ocena 2.74/5 (54.89%) (611 głosów)

Komentarze:


  • Dodał: Gość data: 2010-08-29
    Ej a można zrobić gre typu Panfu, Club Penguin?? mój e-mail adamo308@wp.pl


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.