Domeny europejskie, to już rok

Autor: Webinside.pl, dodano: 02-04-2007
Kategoria: Projektowanie WWW

Rok temu rozpoczęła się otwarta rejestracja domen europejskich. Jak wygląda rynek domen po wprowadzeniu nowego rozszerzenia - .eu?

Rynek domen to bardzo prężnie rozwijająca się część sektora IT. Sprzyja temu z pewnością rosnąca liczba internautów, a także coraz powszechniejsze wykorzystywanie internetu w biznesie. Niestety, domeny mają swoje ograniczenia – systematycznie kurczy się bowiem liczba atrakcyjnych nazw, które nie zostały jeszcze zarejestrowane.

Ze względu na problemy z zarejestrowaniem ciekawych nazw w najpopularniejszych domenach, co jakiś czas pojawiają się nowe rozszerzenia, czasami przeznaczone dla ogółu, innym razem dla przedstawicieli konkretnych branż czy zawodów. Dają one możliwość zarejestrowania takich nazw, które w najpopularniejszych rozszerzeniach są już od dawna zajęte.

System rejestracji domen .eu

Wprowadzenie nowej domeny nie było kwestią roku, ani dwóch – pierwsze pomysły na domenę europejską pojawiły się już w 1999 roku. EURid, czyli organizacja mająca administrować tą domeną, powstała w maju 2003 roku, 22 miesiące później ICANN zaakceptował organizację i zdecydował o rozpoczęciu wdrażania domeny .eu.

Nie wszystkie polskie firmy mogły rejestrować domeny europejskie – potrzebna była do tego specjalna akredytacja od EURid, czyli organizacji administrującej domeną .eu. W Polsce zaledwie 13 firm otrzymało taką akredytację – głównie czołowi krajowi rejestratorzy domen. Tym samym dołączyli oni do 1500 rejestratorów z 45 krajów na świecie.

Przypomnijmy, że początkowo rejestracja domen europejskich była dosyć skomplikowana ze względu na swoją wieloetapowość. Wiązało się to z ochroną firm i instytucji posiadających prawa do zastrzeżonego znaku towarowego. Mogły one, po przedstawieniu odpowiednich dokumentów potwierdzających prawa do danego znaku, zarejestrować wcześniej odpowiednią nazwę w domenie .eu. Ten „okres ochronny dla firm” rozpoczął się w grudniu 2005 roku.

Dopiero po czterech miesiącach trwania Sunrise Period, 7 kwietnia 2006, rejestracja domen europejskich została otwarta dla wszystkich zainteresowanych.

Domena .eu – marketingowo cenna

Domena europejska stała się łakomym kąskiem dla wielu osób, szczególnie tych posiadających firmy lub reprezentujących organizacje, zarówno prywatne jak i publiczne. Przede wszystkim ze względu na liczne, atrakcyjne nazwy, które można było w niej zarejestrować. Od razu po uruchomieniu rejestracji domeny europejskiej została ona okrzyknięta znakiem integracji z Unią i symbolem przynależności do elitarnego, europejskiego środowiska. Domena okazała się atrakcyjna szczególnie dla firm, które postanowiły podkreślić międzynarodowy wymiar swojego działania lub zaznaczyć przywiązanie do europejskich tradycji. Wielu przedsiębiorców zdecydowało się szybko zarejestrować domenę z nazwą swojej firmy obawiając się, by nie wyprzedziła ich konkurencja czy cybersquatterzy – osoby kupujące domeny z zamiarem późniejszego odsprzedania ich z zyskiem. Spore zainteresowanie mediów domeną .eu przyczyniło się do szerszego dostrzeżenia znaczenia domeny i jej wpływu na własny wizerunek.

Statystyki

Od początku wprowadzenia domeny europejskiej cieszyła się ona bardzo dużym zainteresowaniem. W ciągu zaledwie kilku dni zarejestrowano w Polsce 10 tysięcy domen, potem liczba ta lawinowo rosła. Rok 2006 zamknęliśmy z prawie 60 tysiącami zarejestrowanych domen. Liderem wśród polskich rejestratorów domen europejskich jest krakowska firma NetArt. Do grudnia 2006 roku zarejestrowała ona 22 tysiące domen europejskich, co stawia ją na 15 miejscu wśród prawie 1500 rejestratorów .eu na świecie.

Po roku w całej Europie zarejestrowano prawie 2,6 miliona domen europejskich. Polska od początku utrzymywała się w czołówce krajów rejestrujących tą domenę. Nasza pozycja oscylowała wokół ósmego miejsca. Niekwestionowanymi liderami rejestracji pozostają Niemcy – to najbardziej aktywni członkowie Unii pod względem rejestracji domen nie tylko europejskich, ale także narodowych.

Dzięki dużemu zainteresowaniu i szybkiemu tempu rejestracji domena europejska jest w tym momencie trzecią najpopularniejszą domeną na świecie. Więcej jest tylko domen .com oraz .de.



Walka o kluczowe domeny europejskie

Niestety, nie wszystkim udało się zarejestrować domenę europejską. Decydował o tym czasem brak szczęścia, ale również opieszałość firm, które nie wykorzystały okresu Sunrise, albo zgłosiły chęć zarejestrowania domeny zbyt późno. Jedną z nazw, o które toczyły się największe boje było Polo – domenę polo.eu zarejestrować chciał zarówno Volkswagen, Ralph Lauren (producent odzieży opatrzonej logo gracza polo), jak i Nestle (producent cukierków polo). W końcu wygrał producent samochodów. Z kolei miasto Zakopane, które przegrało wyścig o domenę zakopane.eu z firmą Depmarc odwołało się do sądu arbitrażowego, który przyznał miastu prawo do domeny.

Innym, dosyć zabawnym trendem w rejestrowaniu domen europejskich jest rejestrowanie nazw, które z trudem mieszczą się w ograniczeniu 63 znaków nazwy. Bardzo długą nazwę domeny zarejestrował pewien Niemiec, rejestrując domenę
http://thisisthelongesteuropeandomainnameallovertheworldandnowitismine.eu. (This is the longest European domain name all over the world and now it is mine. Tłumacząc na język polski: to najdłuższa nazwa domeny europejskiej na całym świecie I teraz należy ona do mnie). Z kolei ostatnio w sieci pojawiła się także strona jednej z walijskich wiosek -
www.llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.eu. Sęk w tym, że miejscowość ta faktycznie istnieje, i jej nazwa naprawdę składa się z 58 liter.

Komentarz eksperta


Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu NetArt

Wprowadzenie domeny europejskiej to na pewno jedno z najważniejszych wdrożeń nowej domeny na rynku. Trudno wymienić inną domenę, która odniosła w ostatnim czasie tak duży sukces. Rozszerzenie .eu zdecydowanie zdystansowało inne wprowadzane w ostatnich latach rozszerzenia (.mobi, .travel).

Nasze oczekiwania co do domeny europejskiej całkowicie się sprawdziły – po burzliwym początku i dynamicznym wzroście, sprzedaż domen .eu ustabilizowała się na równym poziomie. Rejestracja domen europejskich udowodniła, że coraz większą wagę przykłada się do wizerunku firm i organizacji w internecie, czyli także do domen, jakie się posiada.

Duże zainteresowanie pierwszą fazą rejestracji, przeznaczoną tylko dla firm oraz duża liczba postępowań przed sądem arbitrażowym pokazują, że przedsiębiorcy są bardziej świadomi wartości takich domen dla firmy i jej wizerunku. Znaczna część klientów przedłuża także domeny europejskie – czyli cieszą się one ich uznaniem. Pomogła w tym na pewno obniżka ceny przedłużenia, która jest teraz niższa chociażby od przedłużenia domeny polskiej.

Ocena 2.61/5 (52.19%) (338 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.