Porównywarki cen - szansa na oszczędne zakupy w sieci

Autor: Marta Kaźmierczak, dodano: 25-07-2005
Kategoria: Publicystyka

W lansowanym obecnie tempie życia, czas to pieniądz. Zaoszczędzić go choć odrobinę dla siebie, to często nie lada wyzwanie. Z pomocą przychodzą nam porównywarki cen sklepów internetowych.

Mimo, że nie możemy jeszcze skorzystać z wirtualnej maseczki z ogórka na szarą i zmęczona cerę, ani posmakować kuchni chińskiej, posługując się jedynie kursorem myszki, to stać nas na to, by pospacerować po wirtualnych centrach handlowych Mediolanu, Paryża, czy choćby - Warszawy.

Oferta sklepów internetowych jest ogromna, kupimy w nich wszystko: od domku nad Bałtykiem, po nowe cztery kółka, od stringów z koronki, po garsonkę w odcieniu czekoladowym. Zaopatrzymy się we wszystkie "niezbędne" nam do życia przedmioty: sprzęty AGD, RTV, cyfrowe i analogowe zdobycze techniki, dobrą muzykę i książkę, ponton na wakacje nad jeziorem i bikini na plażę w Honolulu.

I choć wszystko to i jeszcze więcej mamy na wyciągnięcie ręki, nie forsując się zbytnio po całym dniu pracy, to jednak handel w sieci nie kwitnie tak, jakby życzyli sobie tego wirtualni potentaci. Powodów do takiego stanu rzeczy jest co najmniej kilka, jednym z najważniejszych czynników jest zapewne ograniczone zaufanie do wirtualnej wymiany. Wiąże się to ściśle z obawą o bezpieczeństwo naszych pieniędzy, obawą nie otrzymania artykułu w formie oczekiwanej, problemów z gwarancją czy dotrzymaniem terminów.

Na zachodzie dylematy tego typu rozwiązano już kilka lat temu, w 1999 powstał jeden z największych obecnie serwisów porównujących ceny towarów w sklepach internetowych - PriceGrabber.

Porównywarki cen, jak zwykło się nazywać tego typu serwisy, są godną polecenia alternatywą dla wszystkich kupujących w sieci. Skupiły w sobie bowiem wszystkie te możliwości, których sklepom internetowych brakuje, a największą i najważniejsza z nich jest, z całą pewnością, zdolność porównywania cen towarów.

Ponadto zapewniają one swoim użytkownikom bezpieczeństwo nawiązywanych transakcji, podpisują ze sklepami stosowne umowy, eliminują w ten sposób jednostki niepewne i nie posiadające pełnej dokumentacji prawnej dotyczącej zasadności swojego funkcjonowania.

Kolejną korzyścią płynącą z ich obecności w sieci jest możliwość wymiany informacji na ich stronach na temat artykułów oraz sklepów. Każdy internauta może podzielić się swoimi doświadczeniami z zakupów w danym sklepie, co przysłuży się zapewne podniesieniu standardu obsługi konsumentów oraz wyeliminuje sklepy niekompetentne i nieodpowiedzialne.

W Polsce istnieje obecnie zaledwie kilka serwisów tego typu: ceneo (www.ceneo.pl), gemino (www.gemino.pl), 9sekund (www.9sekund.pl).

Wszystkie serwisy porównują ceny towarów w polskich sklepach współpracujących, dostarczając także szczegółowych opisów produktów oraz ich zdjęć. Możemy porównać artykuły wielu branż, od kosmetyków i perfum przez sprzęt AGD i RTV, a także asortyment rynku motoryzacyjnego i.in.

Porównywarki cen okazują się niezwykle przydatnym serwisem, ich całodobowa obecność w sieci, możliwość porównania cen przy jednoczesnej szansie wyboru najbardziej nam odpowiadającego wariantu dostawy i zapłaty, a przy tym zapewnienie bezpieczeństwa naszych portfeli daje szanse na to, że internauci coraz chętniej będą sięgać po ten rodzaj usługi, zanim skorzystają z ofert e-sklepów.

Zasada działania porównywarek jest banalnie prosta

Na głównej stronie serwisu znajduje się okno wyszukiwarki, w które wpisując nazwę lub część nazwy produktu otrzymujemy wynik w postaci listy towarów odpowiadających zapytaniu. Następnie, klikając w wybrany towar, otrzymujemy szczegółowe informacje na temat produktu, a także listę sklepów - w których dany produkt można kupić.

Na informacje składa się zdjęcie artykułu (zależnie od serwisu), porównanie jego ceny w oferujących go sklepach (różnice w cenach pojedynczych towarów sięgają nawet kilku tysięcy złotych!), szczegółowy opis, parametry techniczne, warunki i koszty dostaw.

Ze strony porównującej ceny, internauta może przejść bezpośrednio na stronę zakupową każdego oferującego towar sklepu.

Porównywarki, choć są jeszcze świeżym pomysłem w naszych realiach, zyskały już sobie sporą sympatię wśród internautów. Ich strony są coraz chętniej odwiedzane, a asortyment towarów sukcesywnie powiększany. Dzięki ich obecności rośnie zaufanie do rodzimych e-biznesów, następuje naturalna selekcja sklepów nieodpowiedzialnych i mało wiarygodnych, podnosi się tym samym standard usług, a rywalizacja pomiędzy e-sklepami konstruktywnie wpływa na zasobność naszych portfeli. Stajemy się świadkami trendu, którego historię, przy odrobinie chęci, nakreślimy własnym, przemyślnie zakupionym ołówkiem.

Ocena 2.64/5 (52.89%) (228 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.