Korzyści zastosowania e-marketingu w firmie

Autor: Marcin Stępniak, dodano: 24-10-2004
Kategoria: Promowanie stron

Zaprezentowanie firmy w Internecie to przedsięwzięcie wymagające przemyślenia i podjęcia przez firmę kilku decyzji. Nie wystarczy samo wykonanie i umieszczenie firmowej strony w Internecie.

Trzeba pamiętać o tym, że efektywne wykorzystanie Internetu w działalności firmy wymaga zorganizowania marketingu on-line.

W pierwszej kolejności należy rozważyć wprowadzenie e-marketingu jako uzupełnienia bieżącej działalności marketingowej. Ponieważ jednak żyjemy w konkurencyjnych czasach wszystkie firmy poświęcają coraz więcej nakładów na przyciągnięcie klientów i zapobieganie ich odpływowi. Dlatego nieustannie wymyślane są nowe działania marketingowe, aby utrzymać i o ile to możliwe zwiększać zainteresowanie klientów. E-marketing oferuje wspaniałe nowe metody docierania do klientów i adresatów reklamy niosące wiele dodatkowych korzyści.

1. Poszerzanie rynków zbytu

E-marketing (w szczególności serwis internetowy oraz internetowe kampanie reklamowe) może poszerzyć geograficzny zasięg sprzedaży i otworzyć rynki zbytu, które inną drogą byłyby niedostępne. Internet pozwala również rozszerzyć znajomość marki na obszary, w których firma nie prowadzi kampanii reklamowych ani nawet nie ma swoich oddziałów.

Przykładem może być pewien jedyny w swoim rodzaju specjalistyczny sklep z prezentami, który miał grupę bardzo lojalnych - ale wyłącznie lokalnych - klientów. Do serwisu internetowego tego sklepu dodano usługę tworzenia listy prezentów ślubnych. Wkrótce zakupów online zaczęli dokonywać zaproszeni na wesela goście spoza miasta. Bez tej usługi nie udałoby się zwiększyć sprzedaży.

2. Obniżanie kosztów obsługi klienta

Serwis internetowy może usprawnić obsługę klienta i obniżyć jej koszty, umożliwiając klientom online pobieranie informacji o produktach i ich cenach oraz komunikowanie się z personelem obsługi klienta podczas podejmowania decyzji w sprawie zakupów.

W pewnym serwisie sieci sklepów z kawą i herbatą dodano funkcję, dzięki której oprócz kupowania online klienci uzyskali możliwość zlokalizowania najbliższych sklepów. Internauci wpisywali w formularzu swój adres, po czym serwis wyświetlał mapę z naniesionymi najbliższymi sklepami. Dzięki temu zmniejszyła się liczba telefonów do personelu sklepów z prośbą o informacje dotyczące drogi do sklepu oraz wzmocnił się wizerunek marki sklepów wśród użytkowników online oraz wśród tradycyjnych klientów.

3. Otwieranie nowych kanałów komunikacji z klientami

Działania w zakresie marketingu internetowego poprawiają przepływ informacji do społeczności online. Materiały zamieszczone w serwisie internetowym i przesyłane w ramach marketingu internetowego, takie jak biuletyny, mogą udostępniać klientom najnowsze informacje o towarach i specjalnych promocjach.

Firma sprzedająca sprzęt do nurkowania wysyłała swoim klientom online wiadomości e-mail z potwierdzeniem zakupu, płatności i przewidywanej daty dostawy. Do wysłanych potwierdzeń firma dodała także ukierunkowane oferty upustów, zależne od zakupów dokonanych przez każdego z klientów. Na przykład klientowi, który zakupił kombinezon do nurkowania, można w ten sposób zaoferować odpowiednią maskę lub płetwy po obniżonej cenie.

4. Prowadzenie polityki public relations

Żadne medium nie umożliwia tak powszechnego i natychmiastowego przekazywania wszelkich informacji o firmie, działaniach sponsoringowych, akcjach charytatywnych, konkursach, osiągnięciach, nowych towarach, innowacjach, pracownikach i ich sukcesach, itp. Oddziaływanie Internetu jest znaczne – ma duży zasięg i jest relatywnie tanie.

5. Promocja sprzedaży

Prezentacja firmy na stronach WWW ma nie tylko ograniczać się do przedstawienia firmy, ale również umożliwiać zbieranie zamówień przez sieć.

6. Dystrybucja produktów opartych na informacji

Strony WWW to doskonałe źródło informacji na wiele tematów, w przypadku firm to źródło fachowej wiedzy o działalności firmy, specyfice produkcji, prowadzonych badaniach, oferowanych produktach, uzyskanych certyfikatach, nagrodach, organizowanych konkursach itp.

7. Wyprzedzenie konkurencji

Ogromna konkurencja na polskim rynku zmusza przedsiębiorstwa do wzmożonej walki o utrzymanie dotychczasowej pozycji i ciągłego zdobywania nowych klientów. Prezentacja na stronach WWW jest krokiem wyprzedzającym konkurentów, gdyż stanowi jeszcze często niekonwencjonalny sposób dotarcia do klienta, do których dostęp w inny sposób jest czasem niemożliwy.

8. Stworzenie nowoczesnego wizerunku firmy

Internet pojawił się w Polsce w 1991 roku, jednak jeszcze często traktowany jest przez niektóre firmy jak nowinka techniczna. Firmy, które potrafią efektywnie wykorzystywać go celów marketingowych wzmacniają automatycznie swój wizerunek w oczach społeczeństwa

9. Dodatkowe narzędzia marketingu

Dzięki marketingowi internetowemu można poszerzyć zakres zadań personelu działu marketingu o badania rynku online, marketing próbny i promocje.

Ostatnią ale również ważna korzyścią oferowaną przez e-marketing jest możliwość docierania z informacjami do klientów przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Bardzo ważne jest zrozumienie podstawowych warunków pomyślnej implementacji e-marketingu. Fundamentem marketingu internetowego jest internetowy serwis firmowy. To wizytówka firmy otwarta na świat przez cała dobę i siedem dni w tygodniu zawierająca informacje o towarach, pomoc on line, nawet funkcje składania zamówień. Pięknie zaprojektowany serwis to jedno, ale musi ale musi on być także przejrzysty, aktualny, prosty w obsłudze i co nie mniej ważne bogaty w treści ponieważ to one właśnie sprawiają że klienci będą wracać do serwisu. Kiedy serwis już działa wyzwaniem jest jego popularyzacja. Swoją obecność w Internecie można promować poprzez umieszczenie nazwy domeny obok nazwy firmy we wszystkich dokumentach i zawieranie porozumień z partnerami, którzy zamieszczają nas swoich stronach odsyłacze do naszego serwisu, a także przez dodawanie adresu serwisu do internetowych katalogów i wyszukiwarek.

Nie należy zapomnieć zapewnieniu odpowiednich zasobów do obsługi wyników uzyskiwanych poprzez marketing internetowy. Chodzi o terminowe odpowiadanie na informacje od klienta, monitorowanie efektów kampanii reklamowych, praktyczną realizację specjalnych promocji prowadzonych on line itd.

Działania marketingowe w Internecie mogą przynieść wiele nowych kontaktów i okazji sprzedaży. Ale nie wolno zaniedbać odpowiedzi i niezwłocznych dalszych kroków, które stanowią podstawę sukcesu. Poza tym należy zawsze szanować prywatność klientów – trzeba umożliwić im wybór różnych opcji takich jak rezygnacja czy anulowanie subskrypcji, listy wysyłkowej lub zainteresowania czyli wyrażanie chęci regularnego otrzymywania określonych informacji np. dotyczących nowych towarów lub ofert specjalnych. Niechciana poczta elektroniczna tzw. spam może raczej odstraszyć klientów niż ich przyciągnąć.

Ocena 2.63/5 (52.57%) (307 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.