Specyfikacja serwisu, czyli rodzaj strony

Autor: Paweł Piertasz, dodano: 23-07-2003
Kategoria: Publicystyka

Wszystkie strony WWW możemy podzielić na pewne grupy pod względem ich tematyki, treści, układu graficznego, sposobu prezentowania informacji itp. Te właśnie grupy często nazywa się specyfikacją serwisu.

Celem mojego artykułu jest właśnie przedstawienie najpopularniejszych rodzajów stron WWW. Mam nadzieję, że Wam się przyda przy tworzeniu, czy przebudowywaniu Waszego serwisu. Oczywiście wszystkie witryny możemy dzielić wedle naszych upodobań, dlatego też, to co wymieniam niżej, nie jest jakąś ścisłą regułą.

Wizytówki, reklamy

Te rodzaje stron są ostatnio bardzo popularne wśród małych firm, lub też pojedynczych osób świadczących różne usługi. Serwis-wizytówka to bardzo mała witryna (najczęściej składa się z 1-3 stron), która służy krótkiemu przedstawieniu danej firmy, produkty czy np. usługi. Często właściciel nowo utworzonej firmy tworzy (lub zleca stworzenie) takiego właśnie mini-serwisu z nadzieją, że w miarę rozbudowania się jego firmy, rozbuduje też stronę.

Witryny tematyczne

Są to bardzo lubiane serwisy, ponieważ najczęściej tworzone są przez ludzi naprawdę pasjonujących się danym tematem. Ponieważ chcą oni podzielić się swoimi zainteresowaniami z innymi, tworzą własne witryny, na których zamieszczają porady, artykułu i zdjęcia dotyczące ich hobby. Taką stroną jest właśnie WebInside.pl. Dotyczy ona, jak wiadomo, technologii WWW. Ale przecież webmasterstwo to nie jedyny temat, którym można zająć się w internecie. W sieciujest mnóstwo stron dotyczących różnych hobby. Czsto w takich serwisach dostępne są fora, na których możemy podzielić się swoimi uwagami z innymi miłośnikami danego tematu. Jest to bardzo pozytywna strona internetu - serwisy poświęcone tylko jednemu tematowi często (ale niestety nie zawsze) pomagają znaleść nam interesujące nas informacje.

Strony domowe, blogi

Kiedyś bardzo popularne, teraz raczej uważane bardziej za "śmieć" niż za pełnowartościowy serwis. Rzeczywiście, witrynę domową może mieć każdy, kto potrafi stworzyć stronę WWW i ją opublikować. A przecież teraz jest to coraz łatwiejsze i dostępniejsze. Co charakteryzuje większość stron domowych? Niestety nuda - na przeważającej ich części, na stronie głównej widnieje napis w stylu:
Cześć, jestem Stachu, chodzę do 123 klasy i bardzo lubię lody. Serdecznie zapraszam!
a pod spodem licznik odwiedzin. Lista linków przedstawia się mniej-więcej tak:

  • Moje zainteresowania
  • Moja klasa (koledzy)
  • Mój kochany piesek
  • Kontakt

Naturalnie nie wszyskie strony domowe są takie szablonowe i nudne. Jest wiele ciekawych wyjątków. Inną internetową formą "wyrażania siebie" są internetowe pamiętniki, czyli tak zwane blogi. Zazwyczaj nie jest to szczególnie pasjonująca lektura, chyba, że (jak to się najczęściej zdarza) jest to blog naszego znajomego/znajomej, który wspomina tam coś o nas.

Internetowe galerie

Chociaż je też możemy zaliczyć do witryn tematycznych, to jednak postanowiłem umieścić je w osobnej kategorii. Internetowe galerie to wspaniała możliwość reklamy i zaprezentowania swojej twórczości dla wielu - grafików, malarzy, fotografów, muzyków, a nawet programistów (bo w gruncie rzeczy, serwis tylko z programami, też można nazwać galerią). Nierzadko się zdarza, że taka galeria jest tylko częścią jednego, większego serwisu (najczęściej witryn tematycznych) - przykładem jest strona www.dogs.pl Tam, oprócz newsów, porad, ciekawostek, forum i innych, jest dodana galeria przedstawiająca psy czytelników tego serwisu.

Czasopisma

Wiele dzisiejszych papierowych magazynów i gazet ma już swoje internetowe odpowiedniki. Niektóre czasopisma ograniczją się tylko do informacji o najnowszym numerze, artykułach, prenumeracie i kupnie archiwalnych numerów. Inne jednak codziennie umieszczają ciekawe newsy, wybrane artykuły, listę witryn związanych z głównym tematem danego numeru etc. Jednak internetowe magazyny to nie tylko domena istniejących już czasopism. Jest również mnóstwo serwisów, które same w sobie są magazynami i gazetami. Są one coraz bardziej popularne, szczególnie na Zachodzie. Dla niektórych jest to świetna możliwość sprawdzenia się jako redaktor i dziennikarz.

Internetowe sklepy, aukcje, katalogi

Kilka miesięcy temu była swoista moda na sklpey internetowe. W krajach takich jak USA, zrobiły one prawdziwą furorę, tak jak np. Amazon.com - wielka, internetowa księgarnia. W Polsce nie ma jeszcze tak dużego zaufania do internetowego handlu, ale jest kilka nieźle trzymających się e-sklepów. U nas o wiele lepiej sprawdzają się internetowe aukcje. Serwis Allegro codziennie odwiedza mnóstwo osób - można tutaj sprzedać zbędne i kupić potrzebne nam przedmioty. Katalogi są często używane przez średnie i duże firmy, które mają do zaoferowania dużo produktów.

Portale, serwisy informacyjne

Sytuacja z portalami w Polsce wygląda następująco - kilka lat temu nie było praktycznie nic, mniej-więcej trzy lata temu zaczeło ich powstawać coraz więcej, ok. rok temu kilka z licznych już wtedy polskich portali zbankrutowało. Tak naprawdę, to u nas w kraju, liczyły się i liczą chyba tylko trzy portale: Wirtualna Polska, Onet.pl, Interia.pl. Portal to naprawdę pomocna rzecz - dzięki niemu możemy sprawdzić pogodę i kursy walut, przejrzeć najnowsze wiadomości, porozmawiać na chacie, poszukać coś w sieci, pograć w jakąś internetową grę. Możliwości jest więc sporo. Inaczej jest z serwisami informacyjnymi - do nich zaliczymy stronę, która np. pokaże nam zdjęcie satelitarne naszego regionu i przewidzi pogodę nawet na następne 2 tygodnie (chociaż dość często owe prognozy mijają się z prawdą). Serwisem informacyjnym jest też np. NetSprint - jest to bardzo szybka wyszukiwarka i... nic więcej. Czasami ta tematyczna skromność jest dość przydatna - po co wchodzić na jakiś portal, który czasami potrafi ładować się dłuższą chwilę, skoro możemy szybko i "bez bólu" wejść na stronę, gdzie jest tylko wyszukiwarka i znaleść interesujące nas witryny.

Pomoc techniczna

Są to naprawdę przydatne serwisy. Wiele firm produkujących sprzęt koputerowy, piszących gry i programy, tworzy rozbudowane witryny, z których można napisać maila z pytaniem o nową kartę graficzną, program itp. Poza tym, producenci często umieszczają tam najnowsze poprawki i uktualnienia do swoich gier czy programów. Ale strony z pomocą techniczną nie są zarezerwowane tylko da firm z branży komputerowej - coraz częściej zdarza się, że w internecie, producenci np. telefonów umieszczają porady i wyznaczają godziny tzw. internetowych dyżurów, kiedy to na chcacie umieszczonym na stronie siedzi jeden z pracowników danej firmy.

Wymieniłem tutaj rodzaje różnych specyfik serwisów internetowych. Jak już wcześniej wspominałem, witryny można dzielić na różne sposoby. Ale zdarzają się również serwisy, których nijak nie można dopasować do którejś z grup.

Ocena 2.59/5 (51.88%) (367 głosów)

Komentarze:

  • ortografia
    Dodał: Gość data: 2012-03-14
    Napisał ktoś w sąsiednim artykule: "Zatem należy zwrócić szczególną uwagę na pisownię, gdyż braki w niej podświadomie wywołują w czytelniku poczucie niekompetencji autora danej publikacji"

    Zwracajmy więc:
    *zaczeło
    *znaleść

  • Dodał: Gość data: 2012-04-09
    znacie firme :
    55028


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.