O typografii na stronach WWW

Autor: Paweł Błaszyk, dodano: 02-05-2004
Kategoria: Projektowanie WWW

Ciąg dalszy rozważań na temat typografii na stronach WWW, tym razem o skutecznych artykułach opowiada Paweł Baszyk, na co dzień zajmujący się opracowywaniem tekstów internetowych na potrzeby swoich klientów.

Na co dzień zajmuję się tworzeniem stron WWW. Tworzę koncept strony i całą masę elementów związanych z firmową witryną. Jednym z etapów mojej pracy jest obróbka materiałów tekstowych dostarczanych przez klienta. Artykuły, oferty, które dostaję są plikami worda, często bardzo nieczytelnymi. Wtedy moim zadaniem jest przenieść tekst na realia internetu. Tworzę tekst, który zostanie przeczytany przez klienta i stworzy odpowiedni wizerunek firmy.

 

   W wielu serwisach np. dla webmasterów artykuły są napisane w sposób bardzo nieczytelny. Chciałbym "douczyć" właśnie Ciebie czytelniku jak pisać przejrzyste i skuteczne artykuły. Takie artykuły, które będzie czytać się z przyjemnością. Wskazówki, które podam w tym artykule mogą zostać zastosowane przy tekstach reklamowych, ale oferta reklamowa powinna zawierać także inne elementy, a te nie zostały uwzględnione w tym artykule.

Po co pisać przejrzyste artykuły?

   W naszym Internecie roi się od serwisów w których artykuły wsadzone są byle jak w nieczytelny sposób. Przejrzysty artykuł łatwiej przeczytać. Jeśli więc łatwo go przeczytać to dużo osób się z nim zapozna. Inaczej jest w przypadku nieczytelnych tekstów. One odstraszają. Chyba nie muszę pisać, że artykuł oprócz wartości informacyjnych ważnych dla czytającego może mieć także duże znaczenie dla autora. Chodzi mi o marketing wirusowy i różne techniki, które mogą zostać użyte do promocji naszej witryny dzięki wymianie artykułów. Linki w artykułach zwiększają także Page Rank w google. Ty sam pewnie czytałeś dużo nieczytelnych tekstów. Jeśli w ogóle je czytałeś... Nieczytelny tekst nie trafi do tylu osób co ładny i przejrzysty. Myślę, że teraz wiesz dlaczego jest to takie ważne.

Jakie błędy popełniają webmasterzy pisząc artykuły?

   Pierwszym popełnianym błędem jest zbyt mała czcionka. Często jest to 8pt. Czy wiesz jak to wygląda na monitorze 15 calowym przy rozdzielczości 1024x768? Optymalną rozdzielczością dla 15 calówek jest oczywiście 800x600, ale bardzo dużo osób ustawia inną. Na większych monitorach czcionka 8pt również nie wygląda ciekawie (w kolejnych podrozdziałach opisze na przykładach jak powinien wyglądać artykuł).
Kolejnym błędem jest mało pustych miejsc, które powinny poprawiać czytelność tekstu. Wyobraź sobie artykuł, który właśnie czytasz bez pustych miejsc. Po ilu zdaniach zakończyłbyś lekturę tego okropnie nieczytelnego tekstu? Jak ocenisz artykuł bez nagłówków takich jak tutaj? Będziesz umiał szybko dotrzeć do ważnych części artykułu bez nagłówków?


Treść artykułu liczy się oczywiście najbardziej. Długie złożone zdania powodują, że czytający zdanie nie zrozumie go! Zmusi to go do przeczytania jeszcze raz tego samego zdania. Tytuł artykułu powinien być ciekawy, rozwiązujący problem, zachęcający do czytania.


Webmasterzy często nie wykorzystują możliwości jakie daje im HTML. Ma on przecież masę znaczników umożliwiających zmianę wyglądu tekstu. Wygląd tekstu powinien być oczywiście wszędzie spójny, ale najważniejsze części powinny być pogrubione, cytaty (jeśli oczywiście są) pochylone. Pozostaje jeszcze podkreślenie. Należy jednak z tym uważać ponieważ underline może kojarzyć się z linkiem.
 

Techniki zwiększające czytelność i skuteczność tekstu: Tytuł i nagłówki

   Tytuł artykułu powinien zachęcać do przeczytania go. Wyobraź sobie jakiś nudny tytuł artykułu o np. pozycjonowaniu stron. Który tytuł jest lepszy: "Pozycjonowanie stron", czy "Jak wypozycjonować stronę WWW i zwiększyć jej popularność dwukrotnie?" ? Drugi tytuł działa na emocje. Pierwszy tytuł mówi nam tylko o pozycjonowaniu stron. Osoby zorientowane w pozycjonowaniu będą od razu wiedzieć o co chodzi, ale reszta nie przeczyta artykułu, bo nie będzie wiedzieć o czym on jest. Dodatkowo sam "goły" tytuł "Pozycjonowanie stron" może się od razu kojarzyć z komercyjną ofertą i cennikiem :-). Drugi tytuł zadaje pytanie -"Jak wypozycjonować stronę". Pokazuje także korzyść w tym wypadku dwukrotne zwiększenie jej popularności. Czytająca osoba będzie zainteresowana i przeczyta. Nie mówię, że pierwszy tytuł jest nieskuteczny, ale drugi jest skuteczniejszy. Zawsze znajdzie się jakiś odsetek, który słowo "pozycjonowanie" usłyszało pierwszy raz w życiu.


Zapamiętaj! Tytuł odpowiada za zwrócenie uwagi. Bez niego cały trud poświęcony na pisanie artykułu może pójść na marne.

 

   Kolejnym elementem są nagłówki wewnątrz artykułu. Polepszają one czytelność tekstu i ułatwiają dostęp do jego najważniejszych części. Czytanie tekstu bez nagłówków staje się męczące. Osoba czytająca tekst nie będzie wiedzieć o czym będzie czytać za kilka sekund i jeśli początek okazał się nudny prawdopodobnie zakończy czytanie. Inaczej będzie jeśli artykuł będzie miał nagłówki. Wtedy czytelnik wie o czym będzie zaraz czytać, bo prześledził już nagłówki. Nagłówek powinien informować o czym będziemy zaraz czytać. I tylko tyle. Nie musimy bawić się w twórcze nagłówki. Przykładem niech będą nagłówki artykułu, który właśnie czytasz. Nagłówki najlepiej umieszczaj między znacznikami "<h3></h3>" lub "<h2></h2>". Nie bój się, że są duże. W razie czego możesz je trochę zmniejszyć w stylach.

Wygląd

   Każdy lepszy WebDesigner wie, że tekst najlepiej czyta się na białym tle. Kolor czcionki oczywiście czarny lub ciemny szary. Problem w tym, że często biały design witryny nie wygląda ciekawie. Rozwiązaniem jest białe tło na tekst. Niestety często taka "fuzja" białego z niektórymi kolorami wygląda mało estetycznie...

   Czcionką powinna być bardzo popularna Verdana 9-10pt chociaż może być też Arial 9pt. Za to Times New Roman nadaje się bardziej do papierowych gazet niż do internetu. Pamiętaj aby nigdy nie ustawiać Verdany na 8pt! Jest ona wtedy stanowczo za mała. W celu wyróżnienia ważnych słów stosuj pogrubienie "<b></b>". Pamiętaj aby pogrubieniem wyróżniać tylko ważne elementy zdania. Gdybyś pogrubił cały tekst to wtedy wyróżnione byłoby to co nie jest pogrubione. Wszystkie cytaty powinny być pochylone"<i></i>". Rzadziej używaj podkreślenia"<u></u>". Wprowadza to w błąd czytelnika, który myśli, że jest to link. Podkreślenie zostaw dla linków - one muszą się wyróżniać w tekście. Jeżeli wyliczasz twórz punkty - "<li>". Pod koniec artykułu wyliczę co jest potrzebne do napisania przejrzystego artykułu używając właśnie znacznika "<li>". Język HTML ma masę znaczników zmieniających wygląd tekstu. Korzystaj z nich jeśli chcesz zwiększyć czytelność, ale pamiętaj aby tekst wyglądał estetycznie.

 

   Chyba najważniejszym elementem zwiększającym czytelność tekstu są białe puste miejsca oddzielające tekst. Mam nadzieję, że nie muszę Ci tłumaczyć czemu to jest takie ważne. Poszukaj w Internecie stron w których artykuły nie mają nawet jednego znacznika "<br>". Przeczytaj taki tekst jeśli dasz radę... W celu oddzielenia tekstu używaj znaczników "<p></p>", a nie podwójnych "<br>". Stosuj "<br>" jeśli krążysz wokół jednej sprawy, a chciałbyś zwiększyć czytelność tekstu. Trzymaj się szkolnej zasady wstęp, rozwinięcie, zakończenie, ale niestosuj akapitów przy nich, ponieważ tekst artykułu musi być czytelny. Dziwnie wygląda tekst tylko z trzema akapitami (później opiszę jak stosować akapity pozwalające zrobić tekst jeszcze bardziej przejrzystym).

Treść artykułu

   Powyżej opisałem jak powinien wyglądać tekst, który ma być przejrzysty. Przejrzysty powinien równać się skuteczny! Warto pomyśleć nad tym by treść była ciekawa, bez lania wody. Jeśli masz zamiar rozesłać swój artykuł do kilku serwisów znajdź jakiś niszowy temat. Nikt nie będzie czytał artykułów na temat błędów w stronach itp., no chyba, że trafisz na kompletnego nowicjusza :) Pamiętaj, że treść artykułu = grupa docelowa (tzw. target). Jeśli chcesz kogoś zainteresować pozycjonowaniem (i w konsekwencji sprowadzić go na swoje strony) to nie pisz artykułu na temat obsługi formularzy w PHP, a właśnie o pozycjonowaniu!

 

   Zdania powinny być krótkie. Nie mogą to być długie, złożone zdania... Dlaczego? Ponieważ czytelnik nie będzie wiedział o co chodzi w zdaniu, które przed chwilą przeczytał! Oczywiście jeśli zechce może przeczytać jeszcze raz, i jeszcze raz, aż zrozumie (to wbrew pozorom jest często spotykane, jeśli nie wierzysz sprawdź jakąś pierwszą gorszą ofertę na komercyjnej stronie). Nie jestem ekspertem w pisaniu długich i rozbudowanych zdań, ale spróbuje posłużyć się przykładem:

 

   "Nasza firma oferuje usługi związane z zastosowaniem nowoczesnych aplikacji e-commerce, które przynoszą korzyści w postaci oszczędności czasu, a także na dłuższą metę pozwalają oszczędzić pieniądze, które miały być wydane na pracownika, a Ty masz więcej czasu dla siebie i dla swojej rodziny - Zobacz jakie to proste!"

 

   To był przykładowy tekst, trochę "na siłę" rozbudowywany, ale jak pisałem wyżej nie jestem ekspertem w pisaniu takich zdań... W sieci można jednak znaleźć większe "kfiatki", które są bardziej rozbudowane, a pojedyncze wyrazy tworzą typowo inteligencki język (tzn. nie zrozumiały dla większości osób) lub wywodzący się z danej branży tak, że zainteresowana osoba nic nie zrozumie... Powyższy przykład został zaprezentowany jako typowa komercyjna oferta, ale pamiętaj, że ta sama zasada obowiązuje przy pisaniu artykułów.

Jedna zaawansowana technika zwiększająca czytelność tekstu

   Oprócz ogólnie znanych technik, które już zostały wymienione istnieje jedna bardzo skuteczna technika. Tą techniką są akapity. Tak te brzydko wyglądające akapity. Wiem, że tekst z akapitami może wyglądać mało estetycznie i ja też tak na początku myślałem... Ale pamiętaj, że dzięki temu zabiegowi nasz tekst będzie jeszcze bardziej czytelny.


Jak mają wyglądać takie akapity? Przykład masz w tym artykule :).

 

   Oprócz tej techniki istnieje jeszcze jedna bardziej skuteczniejsza... Nie opiszę jej jednak tutaj, ponieważ wiedzą o niej tylko płatni użytkownicy serwisu CzasNaE-Biznes i byłoby trochę nie fair gdybym ją tutaj ujawnił... Gdybyś jednak chciał się o niej dowiedzieć skontaktuj się zemną.

Na koniec...

Jeszcze raz co potrzeba do napisania czytelnego i skutecznego artykułu:

  • Skuteczny tytuł
  • Nagłówki wewnątrz artykułu
  • Białe tło
  • Odpowiednia czcionka (Verdana 10pt)
  • Używanie znaczników <b>, <i>, <li> itp.
  • Puste białe miejsca
  • Wstęp, rozwinięcie, zakończenie
  • Ciekawa treść
  • Odpowiednia grupa docelowa
  • W miarę krótkie zdania
  • Akapity
Ocena 2.49/5 (49.88%) (581 głosów)

Komentarze:

  • wyróżnianie tekstu
    Dodał: Walking In The Darkness data: 2009-09-14
    wszystko pięknie tylko fragmenty tekstu powinno się wyróżniać za pomocą znacznika span i przypisania odpowiedniej klasy a nie za pomocą elementów b, i...

  • Dodał: venaprojects data: 2009-10-22
    dodam jeszcze że <b>, <i> najleiej zastąpić <strong> i <em> ;)

  • Dodał: Gość data: 2011-05-09
    ja nie stosuję pixeli gdyż czcionka zmiejsza się wraz ze zwiększoną rozdzielczością. A co do tła - nie musi ono być obowiązkowo biała/szare a litery czarne/ciemnoszare. Po prostu tło musi kontrastować z czcionką na około 80%


Dodaj komentarz:


Temat:
Twój nick:
Komentarz:
 

Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.