Tworzenie serwisów dla małych i średnich przedsiębiorstw

Autor: Jarosław Kordys, dodano: 23-07-2003
Kategoria: Projektowanie WWW

Wielu informatykom wydaje się iż, sama umiejętność tworzenia poprawnych technicznie serwisów WWW predestynuje ich do sprzedawania tychże. Zapominają iż sednem technologii WWW jest udostępnianie treści w eleganckiej formie, nie zaś samej formy.

Również wielu właścicieli firm, kierując się snobizmem, a często brakiem doświadczenia (wiedzy), kupuje serwisy bynajmniej nie przynoszące chwały firmie. Ileż to razy spotykamy się ze stronami na których brakuje podstawowych informacji, takich chociażby jak adres firmy czy numer telefonu, linki zaś odnoszą się do powszechnie znanych portali. Przed przystąpieniem do tworzenia serwisu internetowego należy określić dokładny zakres opracowania i jego CEL. Należy przy tym wziąć od uwagę następujące czynniki:

Potrzeby firmy

Sieć Internet stwarza szerokie możliwości wykorzystania w biznesie (a właściwie e-biznesie). Od prostej prezentacji na stronach WWW aż do sklepów internetowych. Niewielkie firmy, o profilu działalności nie związanym z internetem, powinny rozpocząć swoją przygodę z "Wielką Pajęczyną" od nieskomplikowanego serwisu WWW. Niezbędnym uzupełnieniem tegoż, w celu zapewnienia natychmiastowego kontaktu z klientami, powinno być założenie skrzynki poczty elektronicznej. Wiąże się to oczywiście z koniecznością wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za obsługę konta i zapewnieniem jej dostępu do internetu.

Koszt wykonania

Przy szacowaniu kosztów wykonania strony należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak: zakup oprogramowania niezbędnego do wykonania strony, wydatki związane z rejestracją domeny i miejsca na serwerze, zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za prowadzenie i aktualizację serwisu.

Umiejętności osoby odpowiedzialnej za aktualizacje serwisu

W przypadku skomplikowanych serwisów WWW z koniecznością codziennej aktualizacji danych, może okazać się niezbędne zatrudnienie osoby biegle znającej techniczne aspekty obsługi internetu.

Po uwzględnieniu wyżej wymienionych czynników można zdecydować o formie i typie inwestycji w sieć internet.
Co powinny zawierać strony firmowe?
Przedstawione poniżej dane powinny stanowić niezbędne minimum tego co na porządnej stronie powinno się znaleźć.

Dane teleadresowe. Strona z podstawowymi informacjami dotyczącymi firmy stanowi zwykle stronę główną. Jest otwierana jako pierwsza i dlatego powinna dawać ogólny zarys zawartości serwisu. Zwykle zawiera takie elementy jak:

Pełna nazwa firmy, adres siedziby oraz dane teleadresowe (numery telefonów, faksów, główny e-mail firmy) Logo firmowe (często w formie animacji) Zdjęcie głównej siedziby firmy (jeżeli stanowi obiekt odpowiednio reprezentacyjny), lub innego miejsca związanego z firmą (np. recepcji). Krótka charakterystyka firmy, jeżeli profil działalności nie wynika wprost z nazwy firmy. Inne informacje mogące zainteresować internautę i skłonić go do zwiedzenia serwisu (np. oferta niezwykle korzystnych promocji) Strona ta powinna być tak sformatowana aby przy rozdzielczości 800x600 zajmowała nie więcej niż jeden ekran (nie powodowała konieczności używania pasków przewijania)

Działalność firmy. Podstrony zawierające szczegółowe informacje dotyczące działalności firmy (w szczególności świadczonych usług) wraz z komentarzem. Strona będzie miała bardziej przejrzystą formę, gdy sformatujemy ją następująco:

Hasłowy spis usług. Zawierający wymienione wszystkie usługi w formie jednozdaniowej, stanowiący odnośnik lub zakładkę do opisu szczegółowego.

* Szczegółowe rozwinięcie każdego z haseł z takimi danymi jak:

- Opis usługi

- Kontakt z osobą odpowiedzialną za jej wykonanie

- Cenniki (wraz z datą ostatniej aktualizacji)

Należy pamiętać, iż po każdej usłudze powinien pojawić się odnośnik do spisu hasłowego (wstecz).

Mapkę z zaznaczonym położeniem firmy
Historia firmy o ile może stanowić materiał mogący zainteresować potencjalnego klienta, świadczący o stabilności, długich tradycjach lub pozycji firmy na rynku.

Szczególne osiągnięcia. Lub najważniejsze (największe) opracowania. W szczególnych przypadkach zasadne może okazać się połączenie tego punktu z poprzednim.

Jednostki terenowe firmy. Jednostki terenowe firmy czyli przedstawicielstwa, partnerzy handlowi, sklepy firmowe itp. W przypadku dużych firm również kierownictwo i pracownicy firmy z wyraźnie wymienionymi tytułami naukowymi, szczególnymi osiągnięciami, zakresem obowiązków i danymi kontaktowymi.

Odnośniki. System WWW stanowi sieć wzajemnie ze sobą powiązanych dokumentów. Dobrym zwyczajem każdego webmastera powinno być umieszczanie linków (odnośników) do ciekawych stron związanych tematycznie z naszą. Np. dla strony kancelarii prawnej przydatnym może być odnośnik do strony zawierającej akty prawne.

A na koniec najważniejsze. Strona NIE MOŻE być martwa. Po umieszczeniu strony w sieci należy ją na bieżąco aktualizować, a na e-maile odpisywać, inaczej cały wysiłek idzie na marne.

Ocena 2.75/5 (54.91%) (373 głosów)

Komentarze:



    Dodaj komentarz:


    Temat:
    Twój nick:
    Komentarz:
     

    Prosimy o kulturę wypowiedzi. Komentarze zawierające niecenzuralne zwroty, bądź obrażające inne osoby będą usuwane. Kod HTML w wypowiedziach jest niedozwolony. Wydawca nie odpowiada za treść komentarzy.